E.ONFör ett hållbarare samhälle

Sällskap myser utomhus på kvällen på bord upplyst av ljusslinga.

Som Nordens största privata energibolag är E.ON med och driver den förändring som energimarknaden just nu genomgår. Bolagets mission är att producera och leverera 100 % förnybar energi.

The work we create

Art DirectionCopywritingDigital performanceFilm productionTech developmentUX

Person jobbar med dator som visar en landningssida på eon.se.
Penna ligger på ritning.

Ett samarbete över gränserna

Förändringsarbetet innebär, bland annat, nya krav på det digitala ekosystemet. Som strategisk rådgivande partner utforskar vi löpande nya digitala möjligheter tillsammans med E.ON. Vi hjälper också till med att identifiera, producera och lansera nya digitala tjänster med strategisk inriktning och med UX-design för förbättrade kundupplevelser. Vi bistår även med teknisk implementation, produktion av innehåll till sajten och kompetensförstärkning ute på plats hos E.ON.

Ännu enklare att vara nöjd kund

Tillsammans med E.ON jobbar vi med tjänstedesign. Vårt arbete tar bland annat form i djupintervjuer med konsumenter och interna intressenter hos E.ON, användningstester, analys av kvantitativa data och idégenererande workshops tillsammans med E.ON-teamet. Med alla insikter på plats tar vi på KAN sedan fram prototyper, en bra grund för att skapa affärsnytta samtidigt som vi gör E.ON:s kunder ännu nöjdare.

“Väldigt tydlig kommunikation & flexibilitet med både tider & resurser. Otroligt bra workshops med mycket förberedelse.”
David Green,
Analyst & Improvement Specialist på E.ON

Exempel på kundresa för E.ON
Person sitter och jobbar med E.ON-sajten med en kaffekopp i handen.

Smartare digitala tjänster

E.ON:s digitala tjänster ger bolagets kunder möjlighet till enkel självservice. Det handlar exempelvis om att flytta elavtalet till en ny adress, att ändra betalningssätt eller helt enkelt att hålla koll på elförbrukningen. Tillsammans med E.ON har vi utfört UX-design av flödena genom tjänsterna, grafisk design, textarbete och teknisk implementation.

Full koll med timprisuppföljning

Med ökade elpriser steg också intresset för olika typer av elavtal. En hel del bytte från rörligt avtal till timprisavtal för att själva kunna påverka fakturan. Men hur skulle man egentligen veta om man gjort rätt val? Vi tog fram ett verktyg som hjälper E.ON-kunderna se om de sparat eller förlorat pengar på att ha gått över till timpris. Med facit i hand och full koll på förbrukningen kan de sedan välja den avtalstyp som passar dem bäst.

Möjlighet att följa timpris på elförbrukning i appen
Mobiltelefon som visar E.ONs solcellskalkyl, bild på hus med solceller i oskärpa i bakgrunden.

En solskenshistoria

På eon.se/solceller hittas E.ON:s solcellskommunikation. Här var vi med och tog fram budskap, bildval och sidstruktur. Vi byggde också den så kallade solcellskalkylen – en tjänst där användaren svarar på några enkla frågor om sitt hus, och sedan får en beräkning på hur mycket pengar som kan sparas via solceller på det egna taket.

Flyttklar på några minuter

För inte så länge sedan var det ett smärre projekt att vid en flytt avsluta sitt elavtal och styra upp ett nytt för den nya bostaden. Inte längre. Tillsammans med E.ON tog vi fram en tjänst där kunden enkelt kan flytta med elavtalet till sin nya bostad, på bara några minuter. Man kan även addera ett elavtal till exempelvis fritidshuset. Tjänsten har inte bara gett E.ON:s kundtjänst möjligheten att hjälpa fler kunder utan även besparat E.ON:s kunder tid och energi som de kan lägga på roligare saker. Inreda sitt nya hem, till exempel.

Två personer flyttar och bild på mobil med text
Gif som illustrerar innovationen Ectogrid. Spela video.

ectogrid™ – en energirevolution

Genom att koppla ihop byggnader med olika energibehov ser ectogrid™ till att restenergi kan användas på bästa sätt: överskottsvärmen från en byggnad utnyttjas i stället i en annan. Den revolutionerande lösningen för värme och kyla presenteras i detalj på eon.se/ectogrid – en sida vi designade, skrev text, tog fram en logotyp, ikoner, illustrationer och animation till. Dessutom hjälpte vi E.ON med att ta fram grundläggande kommunikation för alla enheter och marknadsföringsmaterial, till exempel presentationsmaterialet Wall of proof, som användes i showrooms runt om i Europa. 

Person sitter vid ett bord med en dator och en trycksak från E.ON.

På plats hos E.ON

Content managers, gränssnittutvecklare, analytiker, CRO-specialister och UX-designers – det är några av de KAN-kompetenser vi haft på plats i E.ON:s egna projektteam och lokaler genom åren.

Gif som visar hur Mitt E.ON fungerar. Spela video.

Så funkar det-filmer

För att öka användandet av de digitala tjänsterna producerar E.ON instruktionsfilmer av ’Så funkar det’-karaktär. Dessa visar bland annat hur inloggning med mobilt bankID fungerar och hur man kollar sin förbrukning och faktura på Mitt E.ON. Vi står för manus, storyboard och filmproduktion från ax till limpa.

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Ann Gacek, Account Manager KAN. Porträtt.
Ann Gacek
Account Manager