Gram HotelsTre destinationer, tre personligheter

Får på äng, blå himmel i bakgrunden.

Hotel Skansen, Hotell Riviera Strand och Torekov Hotell är tre Gram Hotels-ägda men fristående hotell på den skånska Bjärehalvön.

När Gram Hotels kom till oss, var de tre hotellen väldigt lika varandra i allt från varumärkespositionering och geografiskt läge till tjänster och affärsidé. Hur kunde vi få fler bokningar till samtliga hotell utan att konkurrera med varandra?

Genom att differentiera hotellen och ge var och ett en tydlig ton, känsla och budskap, särskilde vi dem från varandra och skapade destinationer för varje syfte.

Vi började med att kartlägga målgrupperna och dess triggers. Därefter spikade vi hotellens USP:ar och matchade dem mot målgrupperna. Slutligen gav vi varje hotell en positionering, som sedan låg till grund för varje hotells digitala strategi, sajt och sociala poster.

The work we create

Art DirectionDigital strategySocial mediaUXWeb

Person doppar fötterna i pool på spaet.
Badrockar hänger på tork på bryggan.

Den jordnära med glimten i ögat

Torekov Hotell, som ligger mitt i naturen bland fårhagar och odlingar, är den jordnära destinationen dit man åker för att koppla av. Närproducerad mat, dämpade toner, stilla spamiljö med yoga- och träningshelger. Jordnära bilder tillsammans med copy med glimten i ögat skildrar Torekov som destinationen där du njuter av livets goda.

Bryggan och kallbadhuset i Båstad med snöpuder.
Bryggan på Hotell Skansen i kvällsljus.

Stället för livsnjutare

Hotell Skansen ligger i händelsernas Båstad, med flera stora konferensbyggnader. Fest och tennisveckor på sommaren, kallbadhus, romantiska weekends och konferenser på vintern. Här andas det lite mer flärd. Hit åker du för att synas, dricka champagne och socialisera. Färgerna är klara, stilen klassisk och tonen avslappnat stilren.

Panoramabild över Hotell Riviera i solnedgång.
Person utklädd till dinosaurie i Hotell Rivieras reception.

Familjelyx på den svenska Rivieran

Hotell Riviera strax utanför Båstad är familjernas paradis. Stora ytor, lägenheter med flera bäddar, aktiviteter för barnen så att föräldrarna kan njuta av ett glas vid poolen. Här kommunicerar vi det stora utbudet för både stora och små, en familjedestination med stil på den svenska Rivieran. Autentiska bilder förmedlar drömmen, copyn förmedlar hotellets fina service.

Resultat: Fler konverteringar

Det ursprungliga uppdraget i att sätta en digital strategi växte alltså till att även inkludera varumärkespositionering samt produktion av nya sajter: Torekovhotell.se, hotelrivierastrand.se och hotelskansen.se

Med färre sidor, smidigare UX och rätt känsla i bild och copy enligt varje hotells positionering, gjorde vi sajterna mer lättnavigerade och inspirerande vilket har gett fler konverteringar. Yay!

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Niclas Ek, Account Manager & Sales. Porträtt.
Niclas Ek
Account Manager