ZeroNorthPå kurs mot grönare global handel

En bild på en klippa i havet

Maersk Tankers digitala spin-off ZeroNorth grundades med visionen att leda den gröna omställningen av global handel. Genom att tillgängliggöra sin innovativa tjänst för hela branschen hjälper dem fartygsägare och managers att driva sina fartyg mer effektivt, minska utsläppen och öka omsättningen.

ZeroNorth tar optimering av resa, fartyg och bunker mot en grönare riktning genom att optimera hastigheten för varje fartyg med hjälp av flera datapunkter såsom marknadspriser, bunkerpriser, väder och individuell prestanda.

The work we create

Art DirectionBrand strategyCopywritingDigital strategyLogo design

Ett rött fartyg på öppet hav

Leder en global omställning

När vi slog ihop oss med ZeroNorths team var företaget utrustat med en stark idé, ett dedikerat team och den första generationen av deras produkt. Men för att kunna stödja deras inspirerande ambition behövde de etablera ett varumärke.

Vi kickade igång projektet genom att sätta den strategiska grunden, gräva igenom företagets rötter och lokalisera dess rena syfte. Genom vår effektiva varumärkesprocess hjälpte vi till att formulera visionen, uttryckte varumärkessyftet och befäste värderingarna. Samtliga element utgjorde essentiella delar av varumärket och vår första leverans – varumärkesplattformen.

Vi vet vart vi är på väg! Framåt.​

Med varumärkesplattformen som grund var nästa stora uppgift att ta fram ett namn för varumärket. Vi ville skapa ett kraftfullt namn med en modern känsla som symboliserar allt företaget står för. Resultatet är ZeroNorth.

Tanken bakom det? Ingen annan riktning är mer progressiv än ZeroNorth. När vi tittar mot ZeroNorth hittar vi Polaris – nordstjärnan som ser tillbaka på oss och guidar oss på våra resor.

Namnet har inbyggt kraft och en känslomässig energi att gå rakt mot ett tydligt mål – en grön omställning. Samtidigt är det en antydan till företagets arv (norr) och till Maersk (och dess stjärna).

En mobiltelefon med en kompass som pekar mot norr
ZeroNorth logotyp

Två bokstäver och en pil. I ett.

Efter att namnet passerat intressenter, juridiska kontroller, registreringar osv. blev det grönt ljus och dags för oss att göra varumärket levande genom design. Vår vision var att skapa en logotyp med dynamisk design, skräddarsydd för att passa olika typer av applikationer i både digitala och fysiska miljöer.

Vi gick igenom många mönster, allt från båtar till stjärnor. Tillsammans med ZeroNorths team diskuterade och arbetade vi igenom för- och nackdelar med designriktningar. Vi upptäckte att svaret hade stirrat dig rakt i ansiktet hela tiden.

Logotypen består av ZeroNorths versaler och en pil som pekar norrut, ritad i en enda rörelse. Det symboliserar precision, en tydlig riktning, vision, energi och vårt nordiska arv.

ZeroNorts logotyp och mönster

En djupare koppling

För att balansera vår mer rationella kommunikation utvecklade vi ett unikt ZeroNorth visuellt mönster. Mönstret är organiskt, energiskt och vilt med en tydlig referens till hav, vågor och vatten.

ZeroNorth pattern
ZeroNorths grafiska probil
En illustration av ZeroNorth visitkort

Att skapa ett varumärke från grunden är inte alltid lätt, men tack vare KANs hjälp blev processen smidigare än vi någonsin kunnat förvänta oss. Vi landade med en kraftfull identitet som kan leva vidare i många år framöver. ”

VILL DU VETA MER? Kontakta mig.

Jonas Ekelius Persson, Account Manager. Porträtt.
Jonas Ekelius Persson
Account Manager