BrottsofferjourenFör dig som lever kvar med känslorna och kaoset
Brottsofferjouren är en politiskt och religiöst obunden ideell organisation, som erbjuder gratis stöd till brottsutsatta, vittnen och anhöriga i hela landet. För att öka kännedomen hos framför allt en yngre målgrupp (16 till 35 år) om vilken hjälp som finns att få, har Brottsofferjouren valt att genomföra en stor nationell kampanj under hela 2022.
The work we create
Visas över hela Sverige
KAN står för strategi, koncept och produktion av kampanjen som syns utomhus över hela Sverige och i sociala medier för relevanta målgrupper. Dessutom får de lokala jourerna tillgång till affischer och foldrar att sprida för allmänheten på vårdcentraler, polisstationer, fritidsgårdar och liknande ställen.
Vi hoppas att så många som möjligt nås av kampanjen och bär med sig att Brottsofferjouren finns till för alla som behöver stöd.”
Känslokaos följer efter brottet
Konceptet tar sin utgångspunkt i att många brottsutsatta lever kvar i ett känslomässigt kaos en lång tid efter händelsen och att minnena kan göra sig påminda när som helst i vardagen. Budskapet ”För dig som lever kvar med känslorna och kaoset” gestaltar vi med hjälp av nio skådespelare i realistiska miljöer. Var och en porträtterar ett brott och en känsla som de bär med sig. Uppmaningen till målgruppen är ”Ring så hjälper vi dig”.
”
Känslor är bäst på film
Vi är mycket stolta över den närvaro och det engagemang våra skådespelare förmedlar. Tack vare dem – och vårt briljanta filmteam – lyckas filmerna gripa tag i hjärteroten hos många tittare.
I år är det valår och frågorna om lag och ordning står högt på agendan. Dagligen kan vi läsa om brottslighetens negativa effekter på både individer och samhälle, därför känns det viktigt att visa att det finns goda krafter som stöttar de som utsätts.”
Extra bidrag för utsatta grupper
Kampanjen möjliggjordes tack vare de extra statsbidrag BOJ tilldelades till följd av pandemin under 2021. Bidragen tilldelades organisationer som erbjuder stöd till utsatta grupper såsom barn och unga, våldsutsatta flickor och kvinnor samt hbtqi-personer.
För medieköpen ansvarar kommunikationsbyrån GRIT Media i Skellefteå.
Art Director Anna Gudmarsdotter är en av kreatörerna bakom Brottsofferjourens senaste kampanj. Här berättar hon om det gripande arbetet.