HAKIKompromissar aldrig med säkerheten

En kyrka som renoveras.

HAKI är en av världens ledande leverantörer av Safe Access Solutions. Bolaget, som har sitt ursprung i Sibbhult, drivs av en vilja att göra livet säkrare för människor som arbetar i tuffa miljöer. HAKI har varit ett etablerat namn i ställningsbranschen i över 60 år och är idag ett globalt varumärke som finns representerat i 15 länder.

The work we create

Art DirectionBrand strategyCopywriting

Närbild på en arbetande man med keps och hörselskydd.
HAKIs logotyp på en byggnad

Säkra systemlösningar för alla situationer

Genom kontinuerlig innovation och optimering av produkter skapar HAKI förutsättningar för säkra arbetsmiljöer över hela världen. För att förmedla detta budskap på bästa sätt och ytterligare stärka sin position bad HAKI oss se över deras varumärke, grafiska uttryck och förvärvsstrategi. 

En arbetare som skruvar ihop en byggnadsställning.

En stabil grund 

Vårt första uppdrag var att bygga en stabil grund för HAKIs varumärke att stå på. Vi kickade igång projektet med att ta fram en varumärkesstrategi som förmedlar vem HAKI är, vad de gör, vad som får dem att stå ut, vad de tror på och vad de strävar efter att bli i framtiden.  

Det grundliga strategiarbetet gav oss den struktur vi behövde när vi flyttade fokus till varumärkets tonalitet och visuell identitet. 

Riktlinjer för ett starkt varumärke 

Vi ville ge HAKI en identitet som förenar varumärkets två sidor – den trygga partnern med lång erfarenhet av att leverera maximal säkerhet i de tuffaste situationerna, och den passionerade innovatören som alltid strävar efter att bli bättre. För att åstadkomma detta valde vi att förfina och addera till de delar som redan fanns där. I vår leverans ingick grundliga riktlinjer för tonalitet i text och bild, budskapshus, en fördjupning av den nya visuella identiteten, och många praktiska exempel på hur de olika delarna kan användas tillsammans. 

HAKIs byggnadsställningar monterade ute på havet.
Kontorsmaterial i HAKIs nya grafiska profil.

Ny logotyp och symbol 

Vi förenklade HAKI-logotypen i färg och vinklar men behöll en del av typografin som gav loggan dess karaktär. Den innovativa krokmekanismen som är grunden för HAKI-ställningssystemet inspirerade formspråket för den nya logotypen. 

Det huvudsakliga grafiska elementet är en beskuren HAKI-logotyp. Den kan användas som en representativ varumärkessymbol eller för att skapa ett ankare för text. 

Detaljer från HAKIs grafiska profil.

Färger inspirerade av extremväder 

HAKI har en stolt historia av att hålla människor säkra även i de svåraste väderförhållandena. Detta kom till att ligga till grund för deras nya färgpalett. Vi döpte primärfärgerna till The Baltic Sea, Black Sky, and White Water. De två kontrasterande accentfärgerna är Pale Sun och Shallow Water. 

 

 

En kvinna som tar på sig en hjälm på en byggarbetsplats.
Bild på blått fallskydd med texten we've got your back.

Personalitet och tonalitet 

En välarbetad tonalitet är nyckeln till ett varumärkes konsistens och igenkänning. Därför dedikerade vi ett helt kapitel i varumärkesboken till tonalitet, med fokus på både tonfall och visuell kommunikation.   

Efter att ha lärt känna HAKI bestämde vi oss för fyra egenskaper som bäst beskriver vem de är: självsäker, pålitlig, hjälpsam och driven. Dessa egenskaper bör förekomma i allt de kommunicerar. 

KAN lyckades fantastiskt med uppgiften att modernisera vårt varumärke samtidigt som ni visar djup respekt för vår långa historia. Ni har skickligt förankrat oss i framtiden utan att kompromissa med vår kärna. Samarbetet med er är alltid smidigt och genomsyras av sömlösa lösningar och ett professionellt team som bemästrar varje aspekt.”

Sara Bertram

Marketing Director, HAKI

VILL DU VETA MER? Kontakta gärna mig.

Ann Gacek, Account Manager KAN. Porträtt.
Ann Gacek
Account Manager