Hur kan vi återfå kundernas förtroende?Så når du ut med ditt hållbarhetsarbete.

Intresset för hållbarhet försätter att växa och allt fler företag lyfter ämnet i sin kommunikation. En studie visar att 49% av alla konsumenter har en positiv inställning till företagens hållbarhetskommunikation, samtidigt som endast 27% tycker att informationen är trovärdig.

Det minskade förtroendet beror framför allt på ett överflöde av irrelevant och ointressant information. Ibland är inte heller kommunikationen anpassad till mottagarna, vilket resulterar i att många konsumenter har svårt att ta till sig informationen. Samtidigt tampas vi med greenwashing och försköning, vilket gör att man inte längre vet vem som talar sanning.

Den stora utmaningen handlar om hur företag ska återfå sina kunders förtroende. Hur vi kan ta vårt ansvar och hjälpa konsumenterna att göra mer hållbara val.

Hållbarhet i ditt varumärkes DNA

Ett medvetet hållbarhetsarbete kan stärka ditt varumärke på många plan. Det kan både stärka er position på marknaden och bidra till ökad försäljning, samt leda till starkare kundrelationer och stoltare medarbetare. Men bara om ditt hållbarhetsarbete är genuint.

Idag har hållbarhet blivit en avgörande fråga i affärslandskapet och intresset fortsätter att växa. Om du vill förbli relevant handlar det om att leva upp till nya förväntningar och aktivt arbeta med hållbarhet – det räcker sällan att bara prata om hållbarhet.

Om du vill bygga upp kundernas förtroende måste du se till att hållbarhet blir en del av ditt varumärkes DNA. Tänk långsiktigt och implementera hållbarhetstänket i hela verksamheten, både i affärsstrategi och affärsmodell. På så sätt kan du bygga upp en trovärdig grund att luta ditt framtida hållbarhetsarbete mot.

Case: Green greener 

Många nyare varumärken har fötts ur ett hållbarhetsperspektiv och då är det mycket lättare att upprätthålla kundernas förtroende. Ett exempel på detta är vår kund Green Greener – ett nytt företag som vill göra det enkelt för människor att investera lönsamt i hållbara energisatsningar, och på så sätt vara en del i energiomställningen. De vill möjliggöra för alla, från privatpersoner, storinvesterare till företag, att vara med och bidra utifrån sin egen förmåga och intresse. I gengäld får man en avkastning på samma gång som man är med och gör världen mer hållbar.

Vi har hjälp Green Greener med att sätta sitt varumärke och kommunikation och hoppas inom kort kunna visa upp mer om detta arbete.

Hitta ditt fokus

Man kan inte prata om allting alltid. Om du vill göra skillnad på riktigt är det viktigt att hitta rätt fokus och inrikta dig på det område där du kan göra störst avtryck. Om du till exempel verkar inom transportbranschen kanske inte fokus i kommunikationen ska ligga på att man källsorterar på kontoret, när utsläpp är den stora boven.

Fokusera på det faktiska problemet och var sparsam med att prata om irrelevanta initiativ, det är bättre att låta andra få det utrymmet den offentliga diskussionen. Med rätt fokus kommer du att minska förvirringen i mediebruset och ditt hållbarhetsarbete får större chans att nå ut och påverka.

Show and tell

På sätt och vis kan man säga att hållbarhet har blivit lite av en trend, något som man pratar om för att alla andra gör det. För att återfå kundernas förtroende är det viktigt att vi börjar ta initiativ för det är rätt sak att göra, inte för att väcka intresse. Ta konkreta initiativ och dela med dig av resultaten, det blir bevisen som skapar förtroende. Lyft fram verkliga, bevisade insatser och respektera hållbarhetsfrågans komplexitet.

Du kan även prata om resan framåt, om ambitionen och tankarna om framtiden. Men bara om du har en konkret plan och kan uppvisa att du jobbar i den riktningen som pekas ut (tex investeringar i nya maskiner, innovationer, slutat med något etc). När du kan bevisa att ditt hållbarhetsarbete gör skillnad får du möjlighet att göra större avtryck.

Hållbarhetskommunikation

När du har hittat ditt fokus och förankrat en hållbarhetsstrategi som genomsyrar hela ditt varumärke – då är det dags att börja kommunicera. Dela med dig av ditt hållbarhetsarbete och förklara varför det är viktigt för dig och dina kunder. Om du vill påverka något måste det du säger vara trovärdigt, så se till så att kommunikationen inte på något sätt blir vilseledande. Var tydlig, upplysande och konkret så att en ’normal konsument’ kan förstå vad du menar.

Och glöm inte att ärlighet är A och O när det kommer till hållbarhet. Våga prata om det som inte går så bra och förklara varför. Ju mer transparenta och ärliga vi som företag blir i hållbarhetsdialogen, desto större blir chansen att återfå kundernas förtroende.

 

Skribent: Norea Nyström

Artikeln är baserad på intervju med med vår strateg Åsa Källström, som har specialistkompetens inom hållbarhetskommunikation.

 

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Ann Gacek, Account Manager KAN. Porträtt.
Ann Gacek
Account Manager