Boliden90 år av kunskap och innovation i ny design
Historien om Boliden började år 1924 några mil utanför Skellefteå. Idag är företaget börsnoterat och Europas rikaste guldgruva. Boliden är ett högteknologiskt metallföretag och ett av Sveriges mest kända varumärken. Med egna gruvor och smältverk garanterar de samhällets tillgång till bas- och ädelmetaller genom brytning, produktion och leverans. Boliden arbetar för en hållbar utveckling och tillhör de främsta inom utveckling, produktivitet och ansvarstagande inom sin bransch.
The work we create
Bolidens nya kostym
För ett stort bolag med mycket kunskap, lång historia och många målgrupper är det viktigt att paketera och presentera sin information rätt. Snyggt, tydligt och framförallt logiskt. Bolidens besökare hade tidigare uttryckt att det varit svårt att hitta på webbplatsen. För att veta hur vi skulle guida dem bäst, började vi projektet med en förstudie – som tillslut landade i Nya Boliden.
Strukturerat och mer lättnavigerat
Med ett kartlagt nuläge förstod vi vad som saknades, vad som behövde förstärkas och vad som måste bli tydligare. Med hjälp av wireframes och layout växte den nya designen fram. En renodlad design som omvandlade Bolidens webbplats från att vara något snårig till att bli mer lättnavigerad och tillgänglig.
Ett modigt steg i rätt riktning
Nya Boliden tar ut svängarna designmässigt jämfört med den tidigare webbplatsen. Den grafiska profilen har lyfts in fullt ut och de informationstunga delarna har lättats upp med autentiska bilder från häftiga ställen. Vårt uppdrag innefattade förutom design viss front-end utveckling. Projeket innebar även spännande samarbete med contentbyrån Chiffer och Episerver-byrån Devcore.