Albin, David och Caroline – trion bakom arbetet med Triangeln Få en inblick i arbetet bakom kulisserna

Vår Grafiska designer Caroline Hillgren, Copywritern David Rosvall och Art Directorn Albin Wendel har samarbetat kring Triangelns kommunikation i olika konstellationer under de senaste fyra åren. Deras resa började på en annan byrå, men sedan ett år tillbaka är de alla en del av KAN, där de fortsatt att utveckla och stärka varumärkets kreativa uttryck.

Hur tar de en brief hela vägen till en färdig kampanj? Ta del av deras arbetsprocess här.

Uppdraget har i stort sett förblivit detsamma genom åren – att hjälpa Triangeln bli det självklara valet i Malmö och att sticka ut på en marknad med många liknande alternativ. Tillsammans med kunden planerar teamet kommunikationen och lyfter fram det som är aktuellt för varje säsong. Arbetet präglas av regelbundna avstämningar, strategiskt insiktsarbete och traditionellt byråarbete, där målet alltid är att hitta den röda tråden som gör kommunikationen relevant och engagerande. 

“Målgruppen för Triangeln är Malmöbor som bor eller arbetar i city, och målet är att få dem att se Triangeln som sitt förstahandsval och den självklara destinationen när de har ärenden att uträtta. Genom kreativa och engagerande insatser påminner vi konsumenterna om att Triangeln är platsen att besöka”, säger David.  

Även om målet med kommunikationen legat fast under en längre tid, har kanalval och strategier uppdaterats löpande. Med regelbundna kundundersökningar som bas har arbetet resulterat i insatser i sociala medier, outdoor, always-on-kampanjer samt annonsering via Meta och Google Display.  

Albin och Caroline

“Idag är det kampanjerna som är de stora insatserna och vi har oftast fyra stora kampanjer om året; två på våren, en på hösten och en runt julen”, säger Caroline. 

Även om teamet har olika roller sträcker sig ofta arbetet med Triangeln bortom titlarna. De samarbetar nära i alla delar av projektet och tar fram koncept tillsammans med kunden, på ett prestigelöst och gränsöverskridande sätt. I grunden handlar det om tre kreativa personer som arbetar som ett team, där rollerna är sekundära och kvaliteten står i fokus. 

Albin uttrycker det så här: “Vi har ett gemensamt mål – att göra det så bra som möjligt. Exakt hur det görs spelar mindre roll”

Från brief till färdigt resultat

Från första brief till att kampanjen går live tar det ungefär två till tre månader. Under dessa månader har teamet regelbundna avstämningar med kunden där de gemensamt arbetar fram konceptet och fastställer vad som ska lyftas fram. Inom modebranschen kan det vara en utmaning att få tillgång till nya kollektioner långt i förväg, vilket gör att vissa delar av kampanjarbetet måste ske tätt inpå lanseringen. För att hantera detta har olika metoder prövats, exempelvis att planera produktionen så nära kampanjstarten som möjligt. Däremot kan idé- och konceptutvecklingen initieras i god tid för att säkerställa en stark kreativ riktning. 

Caroline arbetar
Albin

“Vårt arbete börjar alltid med en brief från kunden med viktiga nyckelord som de vill fokusera på. I den senaste vårkampanjen var det två teman som stod i centrum – mode och odling, och vi funderade mycket över hur vi kunde baka ihop dessa. Resultatet blev att framhäva vårens modekollektioner och samtidigt knyta an till blommor och odling, som är starka symboler för våren och en del av Triangelns utbud. Att kombinera två element som kanske inte traditionellt hör ihop gör det hela extra spännande och skapar en visuellt intressant kampanj”, säger Albin.  

Skumpartyn och hundratals tulpaner

En röd tråd i kampanjerna för Triangeln är att de präglas av lust och nyfikenhet – en vilja att våga testa gränser, experimentera och skapa något oväntat. Genom åren har kampanjerna innehållit allt från skumpartyn och överflöd av citrusfrukter till hundratals tulpaner, djur (både levande och uppstoppade) och en 18 kilo tung prinsesstårta. 

“Vi strävar alltid efter att hitta en detalj som överraskar och sticker ut, något som skaver lite – men utan att tappa den folkliga, lättillgängliga och glada känslan,” säger David. 

Teamet vill dock poängtera att ingenting av detta hade blivit av om de inte haft en modig köpare, och de vill särskilt lyfta Maria Rengfjord som är beställaren från Triangeln, som alltid vill driva varumärket framåt och vågar testa nya saker. 

kampanj för triangeln
arbetet bakom kampanjfotografering

Kampanjfotografering

När förarbetet är färdigt och konceptet har formats börjar planeringen för kampanjplåtningen. En kampanjfotografering sträcker sig oftast över två heldagar och resulterar i en mängd olika assets – både stillbilder och rörligt material, som syns runt om på stan i Malmö, inne på Triangeln samt i sociala medier.

Teamet sammanställer en detaljerad önskelista till fotograf, stylist och makeupartist för att säkerställa rätt tonalitet och känsla i det visuella materialet. Därefter är det fotografen och stylisten som ansvarar för att välja rätt rekvisita och sätta de avgörande detaljerna som ger kampanjen sitt slutliga uttryck. 

“Vi bygger upp med rekvisita samma dag som fotograferingen sker och testar oss fram. Det är ett roligt arbete där alla får hugga in och hjälpas åt. Vi vet aldrig exakt hur slutresultatet kommer se ut, men med en tydlig vision och bra samarbete blir det alltid bra”, säger Caroline.  

Även om deras roller i det löpande arbetet är gränsöverskridande är det Albin som tillsammans med fotografen tar lead på kampanjplåtningen. Kunden är alltid på plats och kan under fotograferingen direkt få en bild av slutresultatet på skärmarna.  

förberedelser för kampanjfotografering

Att förlänga kampanjens liv 

När en kampanjfotografering har avslutats tar arbetet runtomkring vid och uppföljning är en viktig del av processen. En stor del av uppdraget handlar också om att skapa aktiveringar kring kampanjen som ger effekter i varuhuset och som engagerar besökare.  

kampanj

“Ett exempel på detta är en av förra årets kampanjer “Min. Din. Vår.” där vi ville lyfta fram Triangelns breda second hand-utbud. Vi valde att gå i februari, en period där det för många är lite skralt i kassan, samtidigt som mediebruset är lägre. Kampanjen kompletterades med bytardagar inne på Triangeln, där besökare kunde ta med sig kläder de inte längre använde och byta till något nytt. Resultatet blev en riktig succé som ledde till en ökning av besökare i varuhuset”, berättar David. 

Albin, David och Caroline

En självklar trio

Efter flera år tillsammans som ett team har Albin, Caroline och David blivit en självklar trio som vet var de har varandra samt vad de kan förvänta sig av varandra.  

“Vi överträffar oss själva hela tiden och kampanjerna blir bättre och bättre för varje gång”, säger Caroline. David fyller i, “En nyckel för att göra bra saker är att hela tiden våga utmana sig själv och kunden”. 

Slutligen, vad är det roligaste med att jobba med Triangeln? 

“Det roligaste är samarbetet. Arbetet blir bra för att vi har det roligt, det är högt i tak och vi testar bra idéer, laborerar och går till botten med dem”, säger Albin. 

David håller med. “Vi får fria händer och ett stort förtroende från kunden. De litar på oss och låter oss testa saker. Man fastnar lätt vid att vi är en stor byrå med många olika kompetenser, men det viktiga är relationerna, att våga lita på varandra.” 

David, Albin och Caroline

Nyfiken på vårt arbete med Triangeln?

Läs mer här