Få koll på nya tillgänglighetsdirektivet och WCAGSe affärsnyttan i tillgänglig webbdesign

Person skriver på laptop

Tillgänglighet på din webbplats har gått från nice to have till need to have. I och med den europeiska tillgänglighetsakten är det inte bara myndigheter som har krav på sig att göra sina webbplatser tillgängliga för alla – från och med juni 2025 innefattas även den privata sektorn.

Det europeiska Tillgänglighetsdirektivet

Det nya Tillgänglighetsdirektivet, som träder i kraft 28 juni 2025, gör tillgänglighet för digitala produkter och tjänster riktade till konsumentmarknaden till ett lagkrav. Direktivet ska säkerställa att digitala produkter och tjänster lever upp till minimikraven för tillgänglighet enligt WCAG 2.1 AA (en global standard), som ingår i EN 301 549 (den europeiska standarden för tillgänglighet). Om direktivet inte följs kan det på sikt leda till sanktioner och böter för ditt företag.

Vilka påverkas av Tillgänglighetsdirektivet?

De företag som kommer att påverkas av det nya direktivet är alla aktörer som tillhandahåller digitala produkter och tjänster till konsumenter. Produkter innefattar datorer, smartphones och läsplattor samt terminalutrustning. Tjänster avser elektroniska kommunikationstjänster, e-handelstjänster, banktjänster, e-böcker, tjänster som ger åtkomst till audiovisuella medietjänster samt vissa passagerartransporttjänster.

Hur ser jag till att följa Tillgänglighetsdirektivet?

Vad som behöver göras för att uppfylla kraven enligt Tillgänglighetsdirektivet skiljer sig från fall till fall. Oavsett vad som krävs kan vi på KAN hjälpa dig. När vi utvecklar webbplatser och tjänster från grunden använder vi en checklista som är baserad på WCAG:s riktlinjer och dess fyra övergripande områden:

  • Möjlighet att uppfatta
  • Möjlighet att kontrollera
  • Möjlighet att förstå
  • Robusthet (till exempel kompatibilitet med olika webbläsare)

När vi jobbar med befintliga digitala tjänster och sajter kallar vi vårt angreppssätt One-Two-Punch. I första steget gör vi en inventering – en genomgång av webbplatsen eller tjänsten enligt checklistan. Resultatet är ett testprotokoll. Steg två är en utvärdering. Här sker en djupare analys som utmynnar i åtgärdsförslag. Punch-steget innebär att vi sedan kan genomföra åtgärderna med vår samlade kompetens inom teknik, design och innehåll.

Behöver du hjälp med att säkerställa att din webbplats eller digitala tjänst lever upp till Tillgänglighetsdirektivet? Hör av dig nu så hjälper vi dig!

WCAG – vad är det?

WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) är internationella riktlinjer för att göra webbinnehåll tillgängligt för personer med funktionsnedsättningar. De delas in i tre nivåer: A, AA, och AAA. AA anses ofta som medelvägen och det är den nivå som krävs enligt EU:s Tillgänglighetsdirektiv. Siffran i WCAG 2.1 AA står för den version av direktivet man hänvisar till.

Vad menas egentligen med tillgänglighet?

Själva utgångspunkten för digital tillgänglighet är att inkludera. Att ge alla, oavsett förmåga, samma möjligheter. Det handlar om att göra en webbplats eller digital tjänst tillgänglig, trots funktionshinder som kan vara:

Motoriska – nedsatta motoriska förmågor, exempelvis skakningar eller förlamning

Visuella – olika grader av synfel och -nedsättningar

Auditiva – olika grader av oförmåga att uppfatta ljud

Kognitiva – nedsatt förmåga att hantera och förstå information

Men (och det här är ett mycket viktigt men): det handlar inte om en separat grupp av människor. Funktionshinder är inte alltid permanenta handikapp, utan kan delas upp i tre varianter – permanenta, temporära och situationella funktionshinder.

Ett permanent auditivt funktionshinder kan exempelvis vara en hörselskada, medan ett temporärt kan utgöras av en öroninfektion eller vaxpropp. Ett situationellt auditivt funktionshinder kan uppstå då man befinner sig mitt i en jublande publik under en fotbollsmatch.

Se möjligheterna före konsekvenserna

Det är lätt att haka upp tankarna på sanktioner och viten om direktiven inte följs. Men istället för att oroa dig för det – se affärsmöjligheterna med tillgänglighet på din webbplats. Gör du en tjänst tillgänglig för fler får du automatiskt fler potentiella kunder.

Tillgänglighetsanpassning behöver varken vara krånglig, dyr eller ful. Skönhet är subjektiv och tillgänglighet begränsar inte kreativitet. Det handlar om att ta rätt designbeslut och koda på rätt sätt.

Läs mer om affärsnyttan med tillgänglighet

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Fredrik Colling, Regional Manager Sthlm
Fredrik Colling