Därför är digital tillgänglighet en bra affärAllt du behöver veta om den nya tillgänglighetslagen

Ett tangentbord med blindskrift

I en värld som blir allt mer digital är det avgörande att anpassa webben så att den blir tillgänglig för alla, oavsett funktionsvariation. När EU:s nya tillgänglighetsdirektiv håller på att bli lag, blir frågan om inkludering viktigare än någonsin.

Delaktighet på lika villkor

Tekniken utvecklas i en rasande fart och idag använder vi digitala tjänster till de mest vardagliga ärendena som att handla mat eller läsa nyheterna. Digitaliseringen har underlättat livet för de flesta av oss, men samtidigt förekommer strukturella hinder som riskerar att sätta vissa grupper i digitalt utanförskap. Många webbplatser saknar verktyg som gör tjänsten eller produkten tillgänglig för människor med olika typer av funktionsnedsättningar eller begränsad teknisk kompetens.

Tillgänglighet gynnar din affär

Tillgänglighet på webben handlar om inkludering och medmänsklighet, att så många som möjligt ska kunna delta på lika villkor, men det finns också ett starkt affärsmotiv. Genom att tillgänglighetsanpassa din digitala tjänst minskar till exempel risken att förlora potentiella kunder som annars inte hade kunnat ta del av tjänsten. Dessutom har Google vidtagit åtgärder som gör att tillgängliga webbplatser får bättre sökmotoroptimering (SEO) och således högre ranking.

Direktivet blir lag

Frågan om digital tillgänglighet är alltså avgörande för din affär och inom tre år kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv (European accessibility act) att bli lag i samtliga medlemsländer. Direktivet berör stora delar av den privata sektorn och sätter krav på att alla ska få rätt till tillgängliga produkter och tjänster på nätet, oavsett ålder och funktionsnedsättning. I Sverige pågår just nu en statlig utredning av ett lagförslag som kommer att realiseras i svensk rätt i juni 2022.

Det nya tillgänglighetsdirektivet stödjer sig mot FN:s konvention om mänskliga rättigheter och syftet med direktivet är att bidra till en mer inkluderande digital marknad i Europa. De de nya lagarna kommer dessutom att underlätta gränsöverskridande handel mellan medlemsländerna med fullt deltagande på lika villkor.

Direktivet omfattar:

  • Datorer
  • Bankomater
  • Kortläsare för att betala med bankkort (t.ex. i en butik)
  • Biljettautomater
  • Automater för incheckning (t.ex. vid resor)
  • Utrustning som behövs för digitala tjänster och medietjänster
  • Läsplattor
  • Digital kommunikation, till exempel e-post
  • Medietjänster som rör ljud och bild (t.ex. tv, radio, film, musik, video och datorspel)
  • Vissa tjänster inom resor med flyg, buss, tåg och båt
  • E-böcker
  • Banktjänster
  • E-handel

Arbetar du mot den offentlig sektorn finns det sedan 2016 redan ett lagkrav på digital tillgänglighet. Läs mer om det här.

Säkerställ din digitala tillgänglighet

Det finns en rad anledningar till varför digital tillgänglighet är avgörande för ditt företag. Oavsett om du berörs av den nya lagen eller ej så kan det vara en god idé att se över tillgängligheten på din webbplats så snart som möjligt. Vi på KAN har experter inom digital tillgänglighet som ser till att din tjänst/produkt följer EU:s standard och hjälper er att nå ut till fler.

KAN hjälper dig med:
  • Granskning av din tjänst/produkt
  • Konkreta åtgärdsförslag
  • Professionell rådgivning

Skribent: Norea Nyström

 

Behöver du ha hjälp med att tillgänglighetsanalysera din tjänst? Hör av dig!

 

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Ann Gacek, Account Manager KAN. Porträtt.
Ann Gacek
Account Manager