Effektiv SEO med topic clustersStrukturera ditt innehåll kring specifika ämnen

En bild på en struktur av en byggnad

Tiden då webbplatser sökmotoroptimerades för enstaka sökord är förbi. Googles AI-uppdatering har gjort sökalgoritmerna mer avancerade, och Google har blivit bättre på att förstå vad människor egentligen söker efter.

Samtidigt har sökbeteendet bland människor förändrats. 64 % av alla sökningar som görs på Google innehåller minst fyra ord, och över 20 % av alla sökningar på mobil sker med rösten (s k Voice search). Google strävar numera efter att hitta relevant innehåll snarare än att bara matcha sökfraser.

Detta innebär att ett förändrat arbetssätt då man vill sökordsoptimera sin webbplats på ett effektivt sätt. Istället för att enbart fokusera på sökord behöver man numera fundera i termer av ämnen (topics). Den vedertagna metoden är att arbeta med topic clusters.

Topic cluster – vad är det?

Med topic clusters tydliggör du för Google vilka artiklar som kretsar kring ett specifikt ämne.

Rakt översatt till svenska betyder topic cluster ”ämneskluster” – en samling av sidor eller artiklar på webbplatsen som kretsar runt ett specifikt ämne. Som exempel kan vi ta den sida du just nu läser på. Den handlar alltså om ”SEO med topic clusters” och är en del av ett topic cluster som vi kallar Digital marknadsföring.

Strukturen på ett topic cluster baseras på en huvudsida, en så kallad pillar page eller pelarsida, och ett antal relaterade artiklar. I vårt fall heter vår pillar page just Digital marknadsföring (Digital marknadsföring). Den sida du just nu läser är en relaterad artikel bland flera andra. Samtliga artiklar innehåller minst en länk till ämnets pillar page, och pillar page länkar i sin tur till ”sina” relaterade artiklar.

På detta vis är vi tydliga gentemot dig som besökare. Du får en samling med relevanta och värdefulla sidor att läsa och förkovra dig på. Vi visar också för dig och andra besökare att vi har koll på ämnet – vilket förhoppningsvis bygger trovärdighet och väcker intresse.

Och inte minst visar vi för Google att vi är en källa till kunskap och har svar på de frågor människor söker på. Och det är något av det viktigaste för Google. Gör man detta riktigt bra kan man uppfattas som en ”thought leader”, en aktör som äger ämnet, och i bästa fall tilldelas en Featured snippet eller Rich snippet på Google, vilket innebär att de lyfter upp content i en specialruta överst i sökresultatet.

Motarbeta inte Google

Google är ett av världens största företag. Deras grundaffär bygger på att tillhandahålla en gratis söktjänst för människor som söker svar på sina frågor. Det är viktigt för Google att människor hittar rätt, snabbt, och slipper klicka sig in på dåliga sidor med irrelevant innehåll. Google premierar naturligtvis snygga, tillgängliga, snabbladdande sajter med inspirerande, värdefullt och relevant innehåll. SEO innefattar därför mer än att följa rekommendationer från Yoast i WordPress.

I takt med att företag förstod att det är värdefullt, för att inte säga kritiskt, att vara sökbar på Google har det skapats ett stort segment för sökmotoroptimering och sökordsoptimering inom digital marknadsföring. SEO-experter har under åren erbjudit tjänster som syftat till att hjälpa företag komma högt upp på den organiska söklistan – det vill säga den lista som Google, till skillnad från Google Ads, inte tar betalt för att presentera.

Dock har det genom åren funnits mängder av metoder som gått ut på att ”lura” Googles algoritmer till att tolka en webbplats som mer populär och relevant än vad den egentligen är. Det är metoder som innebär hög risk eftersom Google förbättrar sina algoritmer och straffar ut de sajter som försökt fuska sig till bra ranking, vilket leder till att de kan tappa större delen av sin trafik.

Här på KAN rekommenderar vi våra kunder att följa Googles rekommendationer. Vi vill hjälpa till att göra din webbplats populär på riktigt. Vi vill också sprida kunskap om att det finns best practice-metoder för att jobba med långsiktigt stabil sökmotoroptimering och innehållsproduktion.

Interna och externa länkar

Det är skillnad på SEO och SEO. Vissa pratar om on page SEO och andra pratar om inlänkar, men det ena utesluter inte det andra. Båda är viktiga.

On page SEO

On page SEO innebär att webbplatsen optimeras till perfektion. Det handlar såväl om att optimera laddtider som att optimera innehållet för relevanta sökbegrepp. Du kan göra mycket själv genom alla de gratisverktyg som finns på marknaden och genom att plugga SEO. Ofta krävs dock spetskompetens och verktyg som kostar lite mer, något som mestadels finns hos byråer och andra experter. Till stor del handlar det även om att ha en genomtänkt länkstruktur internt på webbplatsen.

Off page SEO

Här handlar det om att få externa sajter eller bloggar att länka till webbplatsen. Detta tolkar Google som extra trovärdigt. Vem som helst kan ju (i teorin åtminstone) skapa en webbplats och optimera den in absurdum, så Google tillskriver externa referenser ett stort värde för deras ranking av en webbplats.

Genom åren är det också här många skojare i branschen kunnat tjäna pengar, genom att sälja så kallade inlänkar från allehanda bloggar och webbplatser. Korrekt utfört ger det en webbplats en rejäl skjuts på Googles organiska lista. Men det har också inneburit en katastrof för många, när Google väl insett att dessa bloggar och sajter enbart byggts upp som ”länkfarmar”.

Externa länkar är mycket viktigt för SEO, men att köpa länkar från källor du kanske inte ens vet att de existerar är inte den bästa lösningen.

Sammanfattningsvis: det finns en bra strategi för att arbeta med din on page SEO, som dessutom främjar dina potentiella kunders intryck av ditt företag. Med topic clusters producerar du det material som dina potentiella kunder vill ta del av, samtidigt som alla på ditt företag även kan lära sig saker av varandra internt – för materialet kan återanvändas i säljpresentationer, seminarier, utbildningar och liknande.

Kom igång med effektiv SEO och topic clusters

Vi hjälper dig med ditt SEO-arbete så du står ut i mängden.

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Fredrik Colling, Regional Manager Sthlm
Fredrik Colling
Regional Manager