KLSÄrlig mat från svenska bönder
KLS har satt bra mat på svenska bord i över hundra år. Idag är de den ledande producenten av köttprodukter på den svenska marknaden, men de erbjuder också färdigrätter och vegetariska alternativ. Företaget äger flera välkända konsumentvarumärken som finns i matvarubutiker över hela Sverige, alla med på fokus på närproducerade och hållbara produkter. KLS kom till oss med insikten att de hade växt ur sitt varumärke. De behövde hjälp att skapa ett nytt varumärke som bättre stöttar deras ambitiösa tillväxtmål.
The work we create
”
Ett nytt namn med lång historia
Vårt första uppdrag var att hitta ett nytt namn. När vi påbörjade arbetet hette företaget KLS Ugglarps, vilket hade blivit en utmaning eftersom Ugglarps även är namnet på ett av deras största konsumentvarumärken.
Efter ett omfattande strategiarbete där vi bland annat definierade vilka värden som skulle utgöra kärnan i det nya varumärket landade vi i namnet KLS. För ett företag med så stark relation till sin historia och sina rötter kändes det naturligt att behålla förkortningen av det ursprungliga namnet från 1908 – Kalmar Läns Slakteri.
Att byta till ett nytt bolagsvarumärke var det första uppdraget jag fick som ny Kommunikationsdirektör på KLS. Ett stort uppdrag, med ett tydligt mål - att skapa en stark och långsiktig plattform att bygga vidare på kommunikativt. Med KAN fick vi ett fint samarbete som lade grunden till vår varumärkesplattform och idag genomsyrar denna all vår kommunikation både internt och externt. Vi fortsätter bygga vidare på detta!”
Vi levererade en fullständig varumärkesplattform med mission och vision, syfte, kärnvärden, personlighet och brandstory. KLS nya tagline ”Mat för Sverige” förmedlar ett viktigt budskap och ger en tydlig bild av vad företaget står för. Vi skapade också en ny visuell identitet som reflekterar var KLS kommer från, vilka de är idag och vart de är på väg.
Växtkraft och framåtriktning
Den nya logotypen förmedlar framåtsträvan, växtkraft och ett livsmedelsföretag med höga ambitioner. Logotypen består av en öppen och vänlig symbol tillsammans med tre kraftfulla bokstäver och har en energi som är riktad uppåt och framåt. I symbolen syns brukade landskap, levande fält och lantbrukarens traktorspår.
”
Under vårt arbete med symbolen tog ytterligare två grafiska element form helt organiskt – en linje och ett mönster. Linjen kan användas för att addera mjuk rörelse och liv till en design, medan mönstret fångar ögat och skapar intresse när det används som bakgrundselement.
Vi hittade inspirationen till KLS nya färgpalett i det sydsvenska landskapet. De röda ladorna, de öppna fälten, det vilda vädret och den makalösa naturen.
En jordnära guide till KLS
– och den perfekta köttbiten
Inför lanseringen tog vi fram en bok i den nya grafiska profilen och fyllde den med information, inspiration och tips som kunde vara till nytta för KLS anställda, samarbetspartners, kunder och potentiella rekryteringar. Bland uppslagen fanns bland annat utdrag ur varumärkesplattformen, berättelser från KLS egna medarbetare, och en praktisk guide till hur man tillagar olika typer av kött. Syftet med boken var att göra det så enkelt som möjligt för en bred publik att lära känna KLS.