ForSeaSamma linje, nytt namn och ännu grönare
Varje år transporterar ForSea tusentals människor över sundet mellan Helsingborg och Helsingör. För många helsingborgare är det dessutom ett omtyckt nöje att ”tura” – åka fram och tillbaka utan att kliva av i Danmark. I samband med att ForSea lanserade sitt nya namn och varumärke påbörjade de också en digital förflyttning, med en användarvänlig sajt och engagerande innehåll i fokus.
The work we create
Ett samarbete över alla discipliner
För att bygga en stark digital närvaro har vi involverat nästan alla discipliner på byrån. UX-designers, art directors, utvecklare, content managers, copywriters och analytiker – alla har arbetat tillsammans för att bygga en lättnavigerad sajt som driver konvertering.
Vi har haft ett smidigt och effektivt samarbete både internt och tillsammans med ForSea, vilket har skapat goda synergieffekter. Dessutom har vi alla kompetenser under samma tak. Den kombinationen gjorde att vi snabbt fick upp farten i projektet.”
Användarvänlig sajt
Vi började med att prata med passagerarna på färjorna. För hur vill ForSeas kunder egentligen boka sin biljett? Vi genomförde sedan användartester följt av system- och gränssnittsutveckling.
Förutom en lättöverskådlig struktur, så att ForSeas kunder hittar vad de letar efter, är biljettbokningen sajtens viktigaste funktion. Därför designade och utvecklade vi ett helt nytt flöde som gör biljettköpet så smidigt som möjligt. I EpiServer har vi integrerat Hogia Bookit – ett system specifikt framtaget för färjetrafik – för både biljett- och fraktbokning, och PayEx för betalfunktion.
Konvertera besökare till kunder
Innan varumärkesskiftet bestod en stor del av den digitala närvaron av ett antal mikrosajter. Innehåll samlades, sållades bland och flyttades över till en enda sajt – eller tre egentligen, med versioner på svenska, danska och engelska. Genom att strukturera, skriva om och löpande skapa nytt relevant innehåll för den nya sajten, konverteras besökare till kunder.
Engagera i flera kanaler
För att driva trafik till sajten och stärka både ForSeas varumärke och relation till sina kunder, har vi även skapat innehåll för sociala media och nyhetsbrev, med erbjudanden, inspiration och restips.
Ett år senare är förflyttningen ett faktum – med en ny överskådlig sajt, smidigt bokningssystem och innehåll som både engagerar och konverterar.
Vi har haft en bra dialog med snabb återkoppling och har uppskattat KANs flexibilitet och kompetenta resurser.”