Webbplats i WordPress eller HubSpot CMS?Fördelar och nackdelar med respektive CMS.
I den här artikeln delar vi med oss av våra erfarenheter av två Content Management System (CMS) - WordPress och HubSpot CMS. WordPress behöver nog ingen närmare presentation, medan Hubspot CMS är relativt nytt och tar allt mer mark. Här redogör vi vad som skiljer dem åt och ger vår syn på vilka för- och nackdelar som finns med att bygga sin hemsida i respektive CMS.
För utvecklarna här på KAN ingår det i jobbet att hela tiden ta sig an olika sätt att jobba. Ofta innebär det att lära sig nya programmeringsspråk, bibliotek eller plattform. Den aldrig sinande strömmen av nya JavaScript-bibliotek, npm-paket och CMS gör att man som webbutvecklare alltid har egna kunskapshögar att jobba sig igenom och fokusera på. En webbplats roll är ju mer än kod och det är viktigt att förstå vilket syfte den ska fylla. Ofta ska en webbplats fungera som navet i ett företags marknadsföring, och då är den digitala marknadsföringen tätt kopplad till sajten. För företag som upptäckt att content marketing och marketing automation är vad som fungerar för dem, har det plötsligt blivit nödvändigt att koppla på flera funktioner till webben för att kunna värva nya kunder. Många företag, främst inom B2B, har anammat metodiken ”inbound marketing” och slutat jaga sina kunder med kalla samtal och mail.
Nedan berättar vi om skillnaderna mellan WordPress och HubSpot CMS. (Notera att HubSpot är ett företag som har ett verktyg som också heter HubSpot, och att HubSpot CMS är ett av verktygen i verktyget HubSpot. Så häng med i begreppsförvirringen!)
WordPress – smidigt, flexibelt och anrikt
WordPress har alltid varit ett relativt smidigt verktyg att använda som bas. Det anpassas lätt och integreras med kundens behov och önskemål. Om det behövs en webshop lägger vi till det, behövs en koppling till ett externt system integrerar vi det. Ska vi bygga ett forum? Let’s do it! Det finns få begränsningar.
WordPress är med digitala mått mätt ett gammalt system. Det finns oändligt många utvecklare på olika nivåer som kan WordPress, men som bygger på olika sätt. Tänket bakom WordPress grundar sig i bloggen, då WordPress först byggdes som ett bloggverktyg, och sättet man bygger hemsidor på i WordPress har inte formats utifrån att det en dag skulle bli världens mest använda CMS. Det har byggts på med tiden.
Till WordPress finns ett otal plugins att koppla på, på gott och ont. Fördelen är att man snabbt och enkelt kan addera funktioner, nackdelen är att sajten lätt blir ett lapptäcke av tredjepartsmoduler som är osäkra och stökiga om man inte vet vad man gör.
WordPress har i flera år varit världens mest använda CMS. 38 % av alla världens webbplatser använder WP. Om man endast jämför webbplatser som använder ett känt, kommersiellt CMS står WP för hela 63 %! Dock anar man på senare år att ”self-hosted” webbplatser såsom WordPress har minskat i marknadsandelar till förmån för plattformar som hostas av leverantören, Software as a Service (SaaS) såsom Squarespace, Wix, och Hubspot CMS.
Hubspot CMS – nytt och med fokus på marknadsföring
Hand i hand med inbound marketing går företaget HubSpot, som faktiskt myntade begreppet, och deras snabbt växande marknadsplattform med samma namn. HubSpot är ett verktyg i vilket man jobbar med sin marknadsföring med fokus på content marketing med målet att göra sin kontaktdatabas större. Hubspot bygger på ett CRM (en kontaktdatabas) med ett antal ”hubbar” för marknads- och säljavdelningar, och innehåller funktioner med fokus på att skapa leads genom värdefullt innehåll och marketing automation. CMS:et är alltså ett senare tillägg till denna marknadsplattform med syfte att kunna använda plattformens funktioner fullt ut på webbplatsen. Man kan alltså numera bygga och arbeta med sin hemsida i samma system som man arbetar med sin marknadsföring.
För tre år sedan var inte HubSpot CMS särskilt anpassningsbart. Då saknades det till exempel versionshantering, vilket är en självklarhet när man jobbar med professionell och skräddarsydd webbutveckling, och det fanns ingen möjlighet att integrera HubSpot med ett externt system eller en e-handel. HubSpot CMS kunde upplevas som omständligt och onödigt krångligt att bygga webbplatser i när det ändå gick att få till samma funktioner med WordPress, kopplat till HubSpots marknadsverktyg.
Hubspot har utvecklats
Sedan dess har det hänt en del. Numera finns möjligheten att jobba lokalt, i sitt eget repository, och lägga in CSS-ramverk som utvecklare är bekväma med. Verktyget växer snabbt och nya funktioner och integrationsmöjligheter med till exempel e-handel kommer löpande.
HubSpot CMS bygger på att man skapar flexibla moduler som gör att du som kund enkelt kan bygga ihop sidor och skapa smart content som anpassar sig efter besökaren (HubSpot har koll på vem som besöker sajten). Adminsystemet är intuitivt med drag & drop och är byggt för att en redaktör enkelt ska kunna skapa och underhålla webbplatsens innehåll.
Enkelheten i HubSpot gör också att det är bekvämt att jobba med som utvecklare. Ibland kan det vara bra att skala av och fokusera på kundens specifika mål med sajten. Alla uppskattar ett användarvänligt gränssnitt utan för mycket extra tillägg.
WordPress eller HubSpot CMS – vad passar er hemsida?
Det finns delar som behöver utvecklas ytterligare i HubSpot CMS. Än är det inte lika flexibelt som WordPress ur ett utvecklarperspektiv. WordPress har få begränsningar och fungerar mer som en bred plattform som kan formas efter kundens önskemål, medan HubSpot kan upplevas lite mindre flexibelt och mer styrt.
Anledningen till detta är att verktyget HubSpot är skapat för att fungera som en komplett marknadsföringsplattform för företag som har sin webbplats för att generera kunder. Det lämpar sig därför mindre bra för verksamheter där fokus inte är att skapa leads.
Använder man däremot sin webbplats i marknadsföringssyfte eller som säljverktyg och ser att man har nytta av HubSpots andra funktioner så är det definitivt värt att titta på ett byte till HubSpot CMS.
Prisskillnad
WordPress är i grunden gratis att använda, men det innebär ansvar och kostnader att hålla sajten uppdaterad och skyddad, och man behöver även se till att ha bra hosting. Dessa saker kan lätt överstiga kostnaden för HubSpot CMS beroende på vilken webbplats man har. Med HubSpot CMS får man de sakerna inkluderade i månadskostnaden på ca 3000 kr per månad.
Notera att du själv kan kontrollera en webbplats i WordPress. Du har full frihet att flytta den till annan server. En webbplats i HubSpot däremot är en SaaS-tjänst som hostas av HubSpot. Kostnadsmässigt är det i stort sett inga större skillnader då licenskostnaden för HubSpot CMS innefattar bra hosting, förvaltning och support. Men att använda HubSpot CMS utan HubSpots andra verktyg är inget alternativ, och de kostar betydligt mer än deras CMS.
Hubspot kallar sin plattform för ”A platform for growth”. Deras mål är att ditt företag ska växa med plattformen, och att du ska behöva köpa mer i takt med att företaget växer. Å andra sidan behöver växande företag lägga allt större budgetar på sin kommunikation och marknadsföring oavsett.
5 pro’s & 5 con’s
WordPress
+ Open source – inga licenskostnader
+ Tusentals plugins att ladda hem eller köpa
+ Frihet att göra vad du vill med din installation
+ Det finns många utvecklare som kan WP
+ Gammalt och beprövat
– Många kockar eller plugins gör det instabilt vid uppdateringar
– Du är beroende av flera externa plugins för att få full funktionalitet
– Eget ansvar i att hålla plattformen uppdaterad och säker
– Bygger i grunden på gammal teknik med bloggen i fokus
– Relativt ointuitivt (och fult enligt vissa) admingränssnitt
HubSpot CMS
+ Integrerad CRM, SEO och tydlig statistik
+ Integrerat mailsystem och marketing automation
+ Mängder av kvalitetssäkrade funktioner i HubSpot Marketplace
+ Möjlighet till personifiering av innehåll som besökarna möts av
+ Användarvänligt admingränssnitt
– Du äger inte sajten
– Ett större beslut än bara CMS eftersom betydligt fler funktioner medföljer
– Du är beroende av att HubSpot utvecklar sin plattform
– Endast för företag med fokus på sälj (ett + om så är fallet)
– Inte lika många utvecklare som kan bygga i HubSpot CMS
Sammanfattning
I WordPress är man fri att göra precis vad man vill – hur man vill. Det kan dock innebära en risk för dig som kund om du vänder dig till en byrå och en vacker dag vill byta byrå. Du måste förlita dig på att byrån vet vad de gör och se till att koden dokumenteras. Att teckna ett förvaltningsavtal med en seriös digitalbyrå är ett måste om du inte vill riskera att sajten blir föråldrad och öppen för hack och virus.
Om din verksamhet bygger på aktiv marknadsföring och försäljning, särskilt inom B2B, och ser hur HubSpot fyller de behov ni har är HubSpot CMS ett starkt alternativ. Många företag väljer fortfarande att bygga sin webb i WordPress och använda HubSpot som marknadsverktyg kopplat till sajten. Är syftet med webbplatsen annat än att samla på sig kunder ska man välja WordPress, eller något annat CMS för den delen. Eller inget fulländat CMS alls, om du frågar system- och backendutvecklarna här på KAN.