Vikten av träffsäker copyHur du lyckas leverera träffsäkra texter

En copywriter som gör anteckningar i ett block.

Blir dina texter lästa eller finns det förbättringsmöjligheter på din webbplats? Vi matas med en ofantlig mängd budskap varje dag och det ställer höga krav på dig som avsändare. Lägg krut på kommunikation och copy som når fram.

Varje dag kommer vi i kontakt med 3 000–20 000 budskap. Det är reklam, tips, uppmaningar, erbjudanden och information. Och de finns överallt: i sociala medier, tidningar, etermedia och ute på stan. Det är kort sagt omöjligt för våra hjärnor att ta in alla dessa budskap. Studier visar att hjärnan endast kan hantera omkring 3 000 budskap dagligen, vilket bidrar till att en hel del kommunikation går förlorad.*

För att nå igenom bruset och få dina kunder att välja just ditt företags produkt eller tjänst måste du se till att paketera budskapet på rätt sätt. Det görs inte i en handvändning. Just kommunikation och copywriting är något som många företag vill bemästra själva. Nyhetsbrev, mejlutskick och copy till webbplatser skapas efter bästa förmåga, och ibland blir resultatet riktigt bra. Men det är tyvärr oftare som utfallet inte blir som önskat. Och det finns en anledning till varför det blir så.

Få ut maximalt av dina texter

För att lyckas leverera träffsäkra texter krävs en rad viktiga pusselbitar, och här skulle vi rekommendera att du tar hjälp med innehållsproduktion när du har möjlighet till det. Det ligger hårt arbete bakom en lyckad webbplats och det är synd att snubbla på mållinjen genom att tumma på kvaliteten när det kommer till det sista skedet: att nå fram, beröra och få dina besökare att stanna kvar på sajten. Allt som oftast är copyn det första en potentiell kund möts av när den besöker din webbplats för första gången. Se till att förvalta det mötet väl.

För att nå ut till rätt mottagare och få ut maximalt av dina texter krävs det både en tydlig contentstrategi och en stor målgruppskännedom, lägg därtill SEO-anpassad copy och du har en webbplats med stor potential.

*Källa: Yankelovich study 2014

Börja skapa slagkraftift innehåll

Vi hjälper dig med innehåll som skapar mervärde.

Vill ditt företag ha hjälp med ett textrelaterat uppdrag?  Tveka inte att höra av dig.

Fredrik Colling, Regional Manager Sthlm
Fredrik Colling
Regional Manager