Vad är det här ’inbound marketing’ som alla pratar om?Vi förklarar inbound marketing-principen kortfattat

En kollega som funderar över inbound marketing

Vi på KAN har arbetat med inbound marketing långt innan begreppet uppstod. Under åren har det blivit mer och mer sofistikerat och möjligheterna blivit fler och fler. Här försöker vi beskriva inbound marketing för dig som är ny inför begreppet.

Bakgrunden till inbound marketing

Tiderna förändras. Människors beteenden följer den tekniska utvecklingen och med internet vet alla att de kan hitta vad de söker, närhelst de behöver det. Dagens köpare ogillar att bli uppvaktade av säljare och att se irrelevanta annonser. Potentiella kunder kan söka upp lösningar på nätet och är inte längre lika angelägna att klicka på annonser eller tacka ja till säljmöten om man ringer eller mailar dem. Säljavdelningar vittnar om att det blir allt trögare att få till affärer genom uppsökande försäljning. Företag måste anpassa sig till verkligheten, och de som gör det upptäcker en ny värld. Hela grejen går ut på att skapa en infrastruktur som leder till effektiv marknadsföring och stark, långsiktig tillväxt.

Så vad är inbound marketing?

Principen för inbound marketing (inkommande marknadsföring) är egentligen ganska enkel: istället för att leta potentiella kunder med uppsökande försäljning eller tjatig marknadsföring skapar du en genomtänkt ingång för potentiella kunder som söker efter information relaterat till det ditt företag kan erbjuda. De kanske inte är i en situation där de är intresserade av att beställa något av dig just nu, men de kan vara en potentiell, framtida kund om en bra relation till ditt företag inleds i ett tidigt skede.

Principen ser ut så här:

  • förstå dina målgrupper och deras situationer
  • attrahera målgrupperna till att besöka din webbplats
  • konvertera till lead
  • bearbeta leads med marketing automation (lead nurturing)
  • stäng affären
  • gör kunderna nöjda så att de blir dina ambassadörer

Inbound marketing är alltså ett holistiskt sätt att arbeta med din marknadsföring och försäljning, där du bör vara mån om att verkligen förstå dina målgruppers behov och situation och hjälpa dem genom att bjuda på kunskap. Med denna hjälpsamma approach bygger du förtroende och relationer, vilket leder till att du även kan hjälpa en potentiell kund att förflytta sig mot att bli en kund.

Inbound marketing bygger således på en långsiktig och hållbar, kunskapsbaserad princip och är en kombination av psykologisk marknadsföring, kvalitetsinnehåll, och automatiserad kommunikation. Oavsett hur man väljer att marknadsföra sig är det aldrig fel att kommunicera med hjälpsamt content, som bygger SEO och skapar intresse. Inget av det content man skapar är bortkastat, utan bygger snarare mer värde över tid.

Inbound marketing innebär kortfattat:

  • att du lägger tid och budget på att attrahera kunder istället för att jaga dem
  • att människor i rätt situation hittar till ditt företag
  • att du bjuder på kunskap som skapar trovärdighet
  • att du systematiskt bygger en relation till potentiella kunder
  • att potentiella kunder lär sig vad de behöver veta utan att du behöver lägga tid på det vid varje enskilt tillfälle
  • att du blir kontaktad av relevanta kunder

Inbound-processen i grova drag, med ordförklaring:

Ideal customer och buyer personas

Man börjar med att reda ut hur företagets ideal customer  (drömkund) är. Därefter skapar man buyer personas (semi-fiktiva personligheter) genom att intervjua befintliga kunder och kundansvariga.

Content plan

För att skapa en pedagogisk kundresa reder man ut vilka frågeställningar och problem dessa prospects har, och börjar skapa en content plan (innehållsplanering för artiklar, filmer etc). Det innehåll man planerar att producera ska vara hjälpsamt, trovärdigt och attraktivt för den potentiella kunden och planeras in i faserna awareness, consideration och decision (se bild till höger), för att anpassas till läsarens kunskapsnivå.

Bjud på värdefull kunskap

Det content man producerar går som sagt ut på att bjuda på kunskap som är värdefull för den potentiella kunden. En del av kunskapen kan vara så värdefull att besökaren är villig att dela med sig av sina kontaktuppgifter för att ta del av. I detta läge konverterar den potentiella kunden till ett lead, en person som är intressant att hålla kontakten med och bearbeta, så kallad lead nurturing.

Marketing automation

För att göra detta effektivt utan att behöva upprepa samma budskap till varje enskild person förbereder man serier med schemalagda email som skickas automatiskt, så kallad marketing automation.

Vad krävs för att du ska lyckas med inbound marketing?

  • Läs på, det är viktigt att på riktigt förstå konceptet och tro på idén — förstår du inte metoden är det svårt att tro på den och implementera.
  • Styr om resurser och budget för strategin — inbound marketing är inget du bör göra halvdant.
  • Hitta en partner med erfarenhet som kan hjälpa er — För att komma igång och uppnå resultat är det viktigt att få saker på plats, på rätt sätt, så snabbt som möjligt.
  • Satsa på kvalitet! — ett av de vanligaste misstagen är att man lockas in i att producera mycket innehåll, med risk att ge ett oseriöst intryck. Om du på riktigt vill hjälpa dina potentiella kunder måste du först förstå dem. Kvalitetsinnehåll behöver inte kosta mer, bara vara lite mer genomtänkt.
  • Tänk långsiktigt — även om inbound marketing kan ge resultat på kort sikt, så är det på lång sikt du har mycket att vinna.
  • Var förändringsbenägen — under resan med inbound marketing lär man sig nya saker, om sina kunder, sitt erbjudande och sin verksamhet. Är du lyhörd kan inbound marketing hjälpa dig att vässa din affärsidé och din kommunikation ytterligare.

Kom igång med Inbound Marketing

Låt oss hjälpa dig skapa långsiktig och effektiv kommunikation.

Vill du veta mer om inbound marketing. Jag berättar gärna mer.

Fredrik Colling, Regional Manager Sthlm
Fredrik Colling
Regional Manager