Trendsnack 2025Det är vid kaffemaskinen hos oss på KAN man får koll på vad som händer.

En bit in på året är det dags att få koll på vilka trender och insikter som känns extra intressanta just nu. Bästa stället för det? Kaffemaskinen hos oss på KAN där kreatörer, strateger, utvecklare och projektledare samlas och intressanta samtal ofta utspelar sig. Det är här man får koll på vad som händer, vad som känns extra intressant, och varför.
En nyfiken approach gentemot omvärlden
Som fullservicebyrå finns det ett brett utbud av kompetenser representerade i våra team. Och därmed många perspektiv på de ständiga förändringar som sker och dess påverkan på varumärken, marknadsföring, beteenden, användning av teknik och så vidare. Spännande nog med en lins som täcker konsumentperspektiv, B2B-behov, nya verktyg och såklart, spännande idéer. Med andra ord: trender.
”Det finns alltid två sidor av myntet när man pratar trender, berättar strategen Kristoffer Åkesson. Ta utvecklingen inom de rörliga formaten till exempel. Här växer fortfarande efterfrågan på material som bara är några sekunder långa. Samtidigt ser vi tydliga positiva effekter på längre berättarformat, så länge de utformas på rätt sätt.”
Så, vad snackas det om när det gäller vårt sätt att arbeta?
”Vårt jobb är ju att vara nyfikna och omfamna allt, men det gäller att vara kräsen och utvärdera det vi väljer att ta med oss i det dagliga arbetet, säger Kristoffer. Det är så vi kan bestämma vilket tillvägagångssätt som bäst möter våra kunders behov.”
Vi spanar vidare och låter fler kollegor dela med sig av sina insikter. På andra sidan köksön hittar vi vår copywriter Rachel Hahn, tillsammans med UX-designern Fredrik Broman, content manager Daniel Melin och digital marketing-specialisten Marielle Sandmark. Här nedan kan du ta del av deras tankar kring trenderna för 2025.

Att kommunicera hållbarhet har varit ett stort fokus för varumärken under lång tid, mycket på grund av att det är något som konsumenterna bryr sig om. Utmaningen har varit att förenkla budskapen utan att det blir green washing.
Tyvärr har lagstiftningen som ska skydda konsumenter från vilseledande innehåll haft lite av en vilda-västern stämpel på sig. Men nu börjar det hända grejer. Inom kort kommer EU att presentera en ny lagstiftning inom området, som ska börja gälla under 2026. Jag tror att många företag kommer bli tvungna att se över sin hållbarhetskommunikation innan dess.
Rachel Hahn, copywriter


Hittills har 2025 handlat om att balansera två UX-grunder när vi skapar innehåll för våra kunder. För det första att vara konsekventa. Det har förvisso alltid varit en gyllene regel för att forma den bästa användarupplevelsen, och jag tror inte att det kommer att förändras. Men nu arbetar vi mer och mer med personalisering.
Det är vad folk förväntar sig av varumärken och data visar att det är ett effektivt sätt att använda marknadsbudgeten på. Så, mitt fokus handlar just nu om en konsekvent och personlig användarupplevelse.
Fredrik Broman, UX-designer
Verktygen vi använder för analys förbättras hela tiden. Vårt team arbetar ständigt med att hänga med i utvecklingen för att se till att vi får ut det mesta av de senaste funktionerna, inklusive AI-drivna funktioner. Ju bättre våra insikter är, desto bättre blir vår förmåga att nå en specifik målgrupp.
Olika demografiska målgrupper har ju olika preferenser så det gäller verkligen att veta var du ska leta. Du kan skapa världens bästa kommunikation, men om din målgrupp inte ser den… ja, då är du rökt.
Marielle Sandmark, digital marketing specialist


Det finns flera tongivande personer i branschen som pratar om vikten av autenticitet, och jag håller med. Med fler och fler AI-upplevelser som dyker upp i vårt arbete och vardag, börjar vi uppskatta en ”äkta” och mer mänsklig touch.
Jag tror att det är en viktig anledning till att vi ser att avkastningen på användargenererat innehåll ökar. 2025 kommer bli året då vi letar efter möjligheter att skapa mer personligt innehåll för att nå konsumenterna.
Daniel Melin, content manager
Detta är bara några av de många trender, verktyg och ämnen som påverkar vårt arbete med att skapa upplevelser för alla de olika syften, målgrupper och sammanhang vi dagligen kommer i kontakt med. Oavsett om det handlar om B2B, B2C, samhälls-, intern- eller andra typer av kommunikation.
Välkommen in till vårt kök på en kopp kaffe! Vi kan prata trender, ditt senaste projekt och hur vi kan hjälpa dig att engagera din publik.