Trender inom digital marknadsföring 2022

Digital Trends 2022

När vi lämnar två år av pandemi bakom oss går vi in i 2022 med helt nya digitala perspektiv. Under det kommande året förväntas vi se dramatiska förändringar inom den digitala marknadsföringen, då vi går mot en cookie-fri och allt mer hybrid verklighet.

Genuint innehåll

De senaste åren har vi sett förändring i konsumentbeteendet som gått mot ett mer värderingsstyrt förhållningssätt där kunderna letar efter genuinitet i varumärken. Detta har lett till att det blir allt viktigare för varumärken att förtjäna kundernas förtroende. Innehåll – riktigt innehåll, skapat av riktiga människor – kopplar varumärken till sina kunder, som föredrar att spendera tid och pengar på något som stämmer överens med deras personliga värderingar. Förändringen går från handplockade SoMe-flöden till ömsesidiga recensioner och mun-till-mun-marknadsföring.

Tips:

Gör en grundlig undersökning för att ta reda på var din publik är och vad de säger om ditt varumärke. Engagera dem att delta och uppmuntra till mer användargenererat innehåll.

 

Hybrid verklighet

De flesta har nog hört talas om förstärkt verklighet, en trend som växte sig stark under pandemin och som följer med accelerationståget in i 2022.  Vi har sett en skyhög ökning av mixed reality-evenemang och kombinationen av fysiska och digitala event fortsätter att växa. Stora företag backar också upp denna trend. Till exempel har Facebook nu bytt namn till Meta och satsar hårt på Metaverse, en term för virtuella och utökade upplevelser.

Vi ser också att engagemanget i social- och live-shopping har ökat den senaste tiden. Ett exempel på detta är Burger King som lanserade en NFT-kampanj (non-fungibel token), där matförpackningar, serverade på fysiska restauranger, bar QR-koder som låste upp digitala samlarobjekt.

Tips:

Leta efter möjligheter att utveckla ditt varumärke inom dessa områden. Var kreativ för att sticka ut i bruset på sociala medier, men var samtidigt mån om din varumärkesidentitet och välj en teknik och form som matchar varumärkerts värderingar.

 

Framtidens e-handel

Allt mer shopping tar plats online och en växande trend är social handel, där varumärken använder sociala nätverk, som Facebook och Twitter, för att marknadsföra sina produkter och tjänster. Även andra butiker, t.ex. webbplatser för recensioner och dagliga erbjudanden, ingår ockå i termen för social handel. En aspekt av social handel, som förväntas få stor genomslag i år, är influencer marketing.

Influencers kan hjälpa ett varumärke att skapa större varumärkesmedvetenhet genom sina följare och därmed påverka deras köpbeslut. Eftersom vi litar mer på människor än varumärken kan detta även bidra till att bygga upp förtroende och lojalitet gentemot ditt varumärke.

Tips:

Skapa en välarbetad influencer-marknadsföringsstrategi som inkluderar mål och nyckelresultat. Identifiera influencers som arbetar i samma vertikal eller nisch som ditt varumärke. Mät avkastningen på investeringen för varje kampanj för att förbättra din strategi ytterligare.

 

Lättsmält innehåll

När vår uppmärksamhetsspann minskar, blir lättsmält mikroinnehåll allt viktigare. Vi pratar om TikTok-videor med en maximal längd på 3 minuter, Reels on Instagram, YouTube Shorts och Snapchats Spotlight. Eftersom att visuellt berättande är mer minnesvärt än text, är detta något som vi definitivt kommer att se mer av under 2022.

Tips:

Eftersom varje sekund räknas inom mikroinnehåll, se till att det är informativt och uppmuntra din publik att engagera sig i det. Glöm dock inte att det också ska vara lätt att konsumera. Om du har längre innehåll kan du återanvända det för sociala medier och bryta ner till mer lätthanterliga bitar.

 

Crumbled cookies

På grund av ökande integritetsproblem fasar Google ut tredjepartscookies i sin webbläsare Chrome i slutet av 2023, vilket innebär att varumärken måste anpassa sig till en verklighet utan dem. Många varumärken förlitar sig på tredjepartscookies för sina marknadsföringsinsatser, t.ex. för att rikta sin reklam, men de som kan hantera en cookiefri framtid och utnyttja sin förstapartsdata kommer att vara väl positionerade.

Tips:

Det kommer sannolikt att ta många år att hitta en stabil miljö där både datadriven reklam och konsumenternas integritet har vuxit fram. Men eftersom tredjepartscookies fortfarande kommer att finnas på plats 2022, använd detta år för att börja testa och planera för en framtid utan dem.

Skribent: Anna Sandgren

 

Källor:

 

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Ann Gacek, Account Manager KAN. Porträtt.
Ann Gacek
Account Manager