Sökmotoroptimering – hur och varför?Vad är sökmotoroptimering och varför ska man använda det?

En person som arbetar med SEO på en laptop

Känner du till vad sökmotoroptimering är och vet du hur din webbplats rankar på Google? Sökmotoroptimering (SEO) är avgörande för att din webbplats ska rankas högt av sökmotorer och därmed hittas av nya kunder, medarbetare och partners.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, SEO eller Search Engine Optimization är en typ av digital marknadsföring som fokuserar på att ge webbplatser bättre positioner i det organiska sökresultatet (det man inte betalar för) på sökmotorer såsom Google, Bing eller Yahoo. Google är i dagsläget överlägset störst i Sverige med ungefär 95% av marknaden. SEO innebär att platserna i sökmotorn inte är betalda utan snarare förtjänade utefter de över 200 olika faktorer och algoritmer som avgör en webbplatsranking. Det innefattar både tekniska och redaktionella komponenter, båda delar krävs för att förbättra rankingen, trafiken och medvetenheten. Det handlar om allt från ditt webbplatsinnehåll till länkar från andra webbplatser, och om att strukturera din sida så att sökmotorer enkelt kan hitta och indexera den.

Även inom SEO blir det allt viktigare att skapa webbplatser och innehåll som inte bara lockar sökmotorer, utan också användare. En tekniskt optimerad webbplats med intressant och användarvänligt innehåll hjälper din webbplats att klättra på sökmotorerna.

Man kan säga att SEO egentligen består av tre delar: en teknisk del, en redaktionell del samt länkar. Varje del är viktig och ingår i arbetet för att få hög ranking.

SEO är inte är en engångsinsats. Man behöver arbeta kontinuerligt för att få goda resultat. Tänk därför långsiktigt kring SEO och planera innehållet och informationsstrukturen.

Crawling och indexering

Googleindexering är ett område som de flesta tyvärr förbiser. Det är dock viktigt för att förstå hur sökmotorerna faktiskt fungerar.

Som nämndes ovan är ett av sökmotorernas främsta syften att hitta webbplatser och sedan sammanställa dessa i ett index. Men hur går egentligen Google och andra sökmotorer tillväga för att indexera internet?

En sökmotor arbetar huvudsakligen med tre typer av aktiviteter:

Crawl – söker på internet för innehåll, går igenom kod och innehåll för varje domän/URL som de hittar. Här är de viktigt att ha en uppsatt webbplatskarta då sökmotorer inte läser text på samma sätt som vi.

Indexering – lagrar och organiserar innehållet. När sidan har indexerats så är den på god väg att börja ranka i sökmotorerna.

Rankar – förutsatt att ditt innehåll är relevant och ger det bästa resultatet så kommer du ranka högt. Google rankar innehåll efter det som är mest respektive minst relevant.

Varför ska man använda sig av SEO?

Att vara sökbar är idag en hygienfaktor då människor föredrar att söka efter information framför att bli uppvaktade. Den som inte är sökbar riskerar att förlora många och stora möjligheter till affärer och andra kontakter.

Det görs ungefär 80 000 sökningar per sekund på Google. Siffran fortsätter att stiga för varje dag som går. Dessutom är var tredje sökning helt unik, vilket innebär att du måste arbeta aktivt för att hitta nya ord. Sökmotorer är den huvudsakliga källan människor använder, oavsett om de letar efter information, tjänster eller produkter.

Är sökmotoroptimering lönsamt?

Det korta svaret är: ja, det är väldigt effektivt. Det är dessutom enkelt att mäta. I regel uppvisar SEO mycket hög Return On Investment (ROI) jämfört med andra marknadsföringsaktiviteter. Man betalar inte för varje klick in till sajten, till skillnad från betald annonsering såsom SEM-kampanjer på Google.

Dock är det inte lika effektivt för alla typer av företag, även om det faktiskt ökar inom alla branscher. Vet du att dina kunder söker efter företagets tjänster på Google? Då kan du räkna med att en hög ranking på Google, en bra konverteringsstrategi och en effektivt insäljande hemsida tillsammans kan skapa goda resultat. Notera att lönsam SEO alltså kräver att man har en plan, ett bra varumärke, en bra tjänst/produkt, webbplats och innehåll. Det är naturligtvis inte lönsamt att lägga tid och resurser på någon form av marknadsföring utan dessa viktiga delar.

Grunderna i en sökmotorvänlig webbplats

Tänk dig att du ska bjuda på fest. Innan du tar fram och skickar inbjudningskorten vill du planera festen för besökarna. Du vill att de ska trivas, att det finns musik och förtäring och att de går nöjda därifrån. De får gärna vilja komma tillbaka nästa gång. Innehållet och temat på din fest styr hur dina inbjudningskort utformas. Om inbjudan utlovar en sak som inte uppfylls på festen riskerar du missnöjda besökare.

På samma sätt planerar du dina besökares köpresa: med en attraktiv landningssida på er sajt, med värdefull information samt konverteringsmöjligheter.

Detta är några av grundförutsättningarna för bra SEO:

  • Användarvänlig webbplats att driva trafiken till
  • Värdeskapande innehåll
  • Optimerade texter och bilder
  • Optimerad hastighet och teknik på webbplatsen
  • Interna och externa länkar

 Hur lång tid tar sökordsoptimering?

Det finns en rad orsaker som påverkar tiden innan en sidas valda sökord rankar högt på Google:

  • Hemsidans auktoritet och antal länkar
  • Hemsidans ålder (tar oftast längre tid för nya sidor)
  • Konkurrensen för valda sökfraser
  • Hemsidans kvalitet och innehåll

När man pratar om SEO så talar man ofta om tid för ranking i termer av månader och kvartal. Sedan tar det längre tid ju kortare en sökfras är. Därför är long tail-sökord är en klassisk strategi för nya hemsidor att snabbt få trafik. Long tail-sökord är mer specifika än sökord, och består vanligtvis – men inte nödvändigtvis – av flera ord. Huvudordet är en allmän term som många använder och optimerar för. Ett long tail-sökord är ett mer specifikt ämne eller underämne som färre skriver och optimerar för, vilket innebär att orden vanligtvis är billigare. Tillsammans kan en mängd long tail-sökord dock utgöra en stor del av trafiken. Med dessa sökord är konsumenterna oftast också närmare en konvertering.

Det är viktigt att ha i åtanke att sökmotoroptimering är ett arbete som aldrig tar slut. När din hemsida börjar nå bra ranking får du inte slappna av. Ditt innehåll bör kontinuerligt optimeras och uppdateras.

Glöm inte att Google är ute efter att visa de bästa och mest aktuella resultaten högst upp. Det innebär att om en konkurrent kommer med bättre resultat så kommer Google ranka dennes innehåll högre – och flytta ner ditt.

De bästa SEO-verktygen

Nedan kommer lite tips på de allra vanligaste verktygen att använda inom SEO.

SEMrush / Ahref / MoZ – några av de största analysverktygen för professionella sökmotoroptimerare.

Majestic SEO – ett annat stort analysverktyg för SEO.

Google Keyword Planner – ett gratisverktyg som visar hur många sökningar olika sökord har på Google. Du behöver ett Google Ads-konto för att kunna använda verktyget men det funkar lika bra för sökmotoroptimering.

Google Search Console – ett riktigt bra verktyg för att kunna se hur din hemsida presterar på Google. Helt gratis.

Google Analytics – behöver nog ingen närmare förklaring.

WordPress – en vanlig fråga är om WordPress är ett måste för SEO. Det är det absolut inte, Google bryr sig inte om vilket CMS du använder. Däremot är WordPress ett CMS som underlättar SEO genom verktyg som exempelvis Yoast SEO för WordPress. Men det finns fler CMS som underlättar för SEO.

 

I grunden är SEO-verktygen desamma. Det som särskiljer dem är ofta att de fokuserar på särskilda delar av SEO. Exempelvis är Ahrefs mer inriktat på länkar medan SEMrush siktar på sökfraser.

Det hjälper dig också att utveckla en kort- och långsiktig strategi för sökord. Det kan ta månader eller till och med år innan du kan nå en bra position för vissa konkurrensutsatta sökord, medan andra sökord, ofta long tail, går att börja ranka bra på mycket snabbare.

Avslutningsvis

En viktig detalj är att ha mätning och mål uppsatta redan innan SEO-arbetet påbörjas. Annars riskerar du att famla i blindo och får svårt att mäta effekten av SEO-arbetet.

Sökmotoroptimering är bland de mest kostnadseffektiva och långsiktiga marknadsföringsstrategierna som finns – om det görs på rätt sätt. Med rätt verktyg, bra innehåll och länkar går det att ta de bästa positionerna på även konkurrensutsatta sökord. Även om du startar idag.

Kom igång med sökmotoroptimering

Låt oss hjälpa dig med ert SEO-arbete.

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Fredrik Colling, Regional Manager Sthlm
Fredrik Colling
Regional Manager