Så ställer du om din kommunikation i kristider

När kriser av olika slag drabbar ditt företag, en viss bransch eller en hel världsekonomi är det inte bara din affärsverksamhet som behöver snabba beslut för att ställa om till nya förutsättningar. Din kommunikation (internt och externt) och din marknadsföring behöver ses över.

Du vill såklart inte att ditt företag uppfattas som tondövt genom annonser som i bild eller text verkar gå stick i stäv med det som hänt / händer. Samtidigt vill du inte sluta kommunicera och därmed lämna öppet för konkurrenter att plocka marknadsandelar.

Ibland behövs bara små justeringar av befintligt innehåll eller lite nya grepp i kommunikationen. Andra gånger uppstår en möjlighet att erbjuda nya digitala tjänster för en målgrupp som oväntat förändrat sitt beteende.

Några råd på vägen:
  • Sluta inte kommunicera, men justera tonaliteten utifrån dina förutsättningar
  • Gör en snabb översyn över pågående annonsering och styr budget till det som fungerar
  • Var närvarande och responsiv i kanaler där kunderna finns; dialog ökar i värde i kristider
Våga analysera rätt:
  • Förväntas ditt företag göra en större samhällsinsats, eller vill de se er leverera normalt?
  • Är efterfrågan lägre eller har kunderna gått över till en mer digital köpprocess än tidigare?
  • Vad handlar konversationerna om i sociala medier i relation till ditt företag idag?
  • Söker kunder efter samma sak idag som de gjorde innan krisen?

Och som alltid är det bättre i en tuff situation att inte bli paralyserad. Gör hellre något litet i rätt riktning än avstå från att agera av rädsla för att göra fel.

Vi vet att du behöver börja där effekten är störst till en låg insats, och därför erbjuder vi nu en extra snabb analysinsats: vi möts och sätter scope, får access till era kanaler för analys och återkommer inom en vecka med förslag på åtgärder i en prioriterad lista och kostnadsuppskattningar för de olika stegen ifall ni inte har resurser att utföra allt själva.

Hör av dig för ett samtal idag!

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Ann Gacek, Account Manager KAN. Porträtt.
Ann Gacek
Account Manager