KAN stärker sitt erbjudandeinom tjänsteutveckling med tung rekrytering

Olof Bergvall på kontoret.

Utveckla tjänster som faktiskt löser dina kunders problem. Och se till att gifta ihop kund- och varumärkesupplevelsen. Så ska UX-designern Olof Bergvall hjälpa KAN:s kunder att skapa mervärde för sina affärer, som ny lead för UX-teamet på byrån.

Konsumenter är inte lika förlåtande längre

”Konsumenter är inte lika förlåtande längre – vi förväntar oss att kundupplevelsen ska vara bra. Men mitt jobb handlar inte bara om att sätta kunden i centrum, det handlar om att matcha företaget, användaren och företagets verksamhetsmål. Det är då vi skapar mervärde för affären.”

Intresserad av tjänstedesign? Kontakta oss!

Orden är Olof Bergvalls. Han har precis gått in i rollen som ny lead för UX-teamet på KAN – och han har redan en tydlig bild av i vilken riktning han vill leda det.

– Jag vill ta hand om hela upplevelsen och hjälpa våra kunder att utforska vad de kan göra i blandningen mellan marknad, sälj och IT. För när kund- och varumärkesupplevelsen möts, skapar vi den bästa helhetsupplevelsen. Det betyder att kvantitativ data, content, varumärke och tjänsteutveckling blir allt viktigare. På KAN finns alla kompetenser för att lyckas med det.

Med fokus på digital transformation

Olof Bergvall kommer närmast från kommunikationsbyrån Nordic Morning, men har arbetat många år på kundsidan med att utveckla tjänster på pensions- och försäkringsföretag i Danmark. Där har han fokuserat på digital transformation – att förflytta både kunder och kundservice till den digitala världen. Något som lönar sig, menar Olof.

– Fördelen med det är att du kan börja kommunicera personligt, baserat på datan om kunden. Det är extremt kraftfullt och skapar hög konvertering. Tjänsteutveckling, som jag har mycket erfarenhet av, handlar om att skapa tjänster och verktyg som faktiskt löser kundernas problem, istället för att bara prata med dem om hur man löser det. Det handlar om affärsutveckling – att identifiera nya och bättre affärsmodeller.

Så skapar du en bra användarupplevelse

Att göra skillnad för andra människor genom att lösa problem och skapa bättre upplevelser, är det som gör att Olof älskar sitt jobb. Men hur skapar du en bra användarupplevelse då?

– Ta reda på allt om din användare och vilket problem du faktiskt behöver lösa. Ha koll på din data. Genomför ditt projekt väl, sprid insikterna och se till att de är med hela vägen. Följ upp. Och sist men inte minst – bli aldrig färdig, utan mät och gör bättre hela tiden.

Till sist – varför valde du KAN?

– Jag vill ha en lika god kultur som på ett litet företag, men med den bredd som många anställda ger. Här finns alltid en expert på något. Och så får jag vara en del av ett stort UX-team – det ska bli roligt att ta hand om det!

Fler stjärnor har anslutit sig till KAN efter sommaren:

 

Matilda Dock Wirsén
Content Manager, senast från Stabenfeldt

Eva Packalén
Film Production Manager, senast från FremantleMedia

Kristoffer Gezelius
Motion Designer, senast från TV2 i Danmark

Niclas Johansson
Developer, Back-End, senast från Skånetrafiken

Carin Harrysson
Project Manager, senast från Gulled Agenturer

Peter Svärd
Art Director, senast från FEW

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Niclas Ek, Account Manager & Sales. Porträtt.
Niclas Ek
Account Manager & Sales