Hur ska fler upptäcka Uppåkra?Fyndgaranti och digital närvaro – Uppåkras nycklar till framtiden

Alt text skrivs här

– Det känns som att det viskar under fötterna. Så sade barnboksförfattaren Martin Widmark en gång när han besökte den arkeologiska fyndplatsen Uppåkra, med 30 000 besökare varje år. Men hur ska rösterna från denna unika fornlämning nå ut till ännu fler i världen? Det funderar arkeologen Linda Spanier och kommunikatören Kalle Rosensköld ofta på. De jobbar båda på Uppåkra. 

På en åker strax utanför skånska Staffanstorp hittar man runt 5 000 fynd om året, på ett område stort som 87 fotbollsplaner. Uppåkra blev en boplats på järnåldern och växte med åren till att bli ett av Norra Europas största maktcentrum. Sedan utgrävningarna startade för 30 år sedan har man gjort miljontals fynd här. Ändå tror man att så lite som 0,2 % av allt som döljer sig i marken är uppgrävt.  

– Resten ligger bara där och väntar på oss. Här finns en enorm potential att göra arkeologi till det coolaste som finns. Vi vill alla väldigt mycket, men vi är bara fyra arkeologer och en kommunikatör. Det är en utmaning, säger Linda Spanier, som är arkeolog och projektledare på Uppåkra.  

Involvera besökarna

Kalle Rosensköld är kommunikatör på Uppåkra. Han håller med Linda om utmaningarna: 

– Eftersom allt är under våra fötter, behöver vi jobba mycket med att visualisera historien. Hur får vi folk att fatta storheten med den här platsen? En annan utmaning är att öka våra egenintäkter.

 Med små medel behöver Uppåkra hitta kreativa sätt att nå ut. Ett sådant sätt är att låta besökarna själva gräva efter fynd och därmed vara med i forskningsprocessen, vilket är ovanligt. Visningarna i arkeologiscentrum har fyndgaranti.  

– Alla besökare blir förvånade när de kommer hit. Vi får ofta höra ”wow, är det det här det är?”. Det bästa med att jobba på Uppåkra är alla våra glada och lyckliga besökare, säger han. 

– Att se glimten i ögonen när en besökare plötsligt håller något i handen som ingen har hållit i på 1 000 år, det tröttnar jag aldrig på. Fast det händer kanske 40 gånger om dagen, fyller Linda i.  

 Uppåkradagarna flyttar ut på nätet

För att fler ska upptäcka Uppåkra samarbetar de till exempel med Max IV i Lund och finns med i tv-spelet Minecraft. Nästa år ska dessutom Uppåkradagarna, festivalen där besökarna får uppleva Uppåkra på plats, flytta ut på nätet istället. På så sätt ska de som inte vill eller kan åka till Uppåkra, ändå kunna ta del av historien. Här kommer vi på KAN in i bilden.  

 Sagor kring lägerelden

Under årets festival i augusti är vi på plats för att spela in material till de digitala Uppåkradagarna 2025. På temat Campfire stories, filmar vi bland annat intervjuer, sagor kring lägerelden (Sagan om Uppåkra är skriven av nämnda författare Martin Widmark) och faktainslag om olika ämnen. Linda och Kalle hoppas att ett digitalt event ska bidra till att bredda publiken (gärna internationellt), skapa fler möjligheter och sätta Uppåkra på kartan. Om samarbetet med KAN säger de så här: 

– Ett samarbete ska vara enkelt och kul. Vi har mötts i vårt engagemang för platsen Uppåkra och känner verkligen att vi gör det här tillsammans. Det är en trygghet.

 Vi på KAN ser fram emot tre dagar av intensiv filminspelning på Uppåkradagarna i år. Ses vi där?  

Här kan du köpa biljetter till Uppåkradagarna 2024