MFFMesta Mästarna väljer KAN

The work we create

Art DirectionBrand strategyDigital DesignDigital strategyFrontend DevelopmentTech developmentUX

MFF.se lyfter

KAN tog med stolthet sig an uppdraget att stöpa om MFF.se. Resultatet blev en mer modern, uttrycksfull och redaktörsvänlig sajt som sätter Malmö FF:s supportrar i fokus. Den nya sajten är byggd för att ge supportrarna exakt vad de efterfrågar: matchdata, spelarstatistik och aktuell information om allt som rör deras favoritlag.

Att arbeta med stadens lag

MFF är inte bara ett av Malmös absolut starkaste varumärken. Föreningen är en självklar del av stadens, och dess invånares, identitet. Att jobba med Malmö FF:s webbplats är en ära; en stor ynnest – men det innebär också ett stort ansvar. Supportrar älskar sitt lag, men det betyder inte att de okritiskt omfamnar allt klubben tar sig för. De utgör en heterogen målgrupp med en bred palett av åsikter. Som inte sällan är starka. Och det är också en målgrupp som, vilket Markus Rosenberg också påpekade i sitt avskedstal 2019, sedan länge vet detta: på Malmö FF ska det ställas krav. Höga krav.

Account Manager Jonas Ekelius Persson förklarar känslorna inför dessa grundpremisser:

”Vi ville tänja lite på gränserna. Samtidigt fick det ju förstås inte bli fel. Detta gäller i och för sig i de flesta projekt … men kanske mer än någonsin just här. Att göra alla besökare oreserverat helnöjda är förmodligen omöjligt, men vi vill att så många som möjligt ska uppleva att sajten ger dem det vill ha, att den andas och verkligen känns Malmö FF. En utmaning som heter duga! Men som det brukar heta i fotbollssammanhang när frågor om press utifrån ställs: ’den största pressen kommer från oss själva’.”

“Var jag än befinner mig, hur jag än ser ut, hur annorlunda mitt liv än kommer att bli – den malmöitiska självklarheten, förkroppsligad i bokstäverna MFF och den ljusblå färgen, finns oförbrukad kvar som en påminnelse om vem jag är.”

Jacques Werup, ’Hemstaden’ (Alba, 1981)

Allt för supportrarna

Vi började med att skapa oss en ordentlig bild av vad supportrar vill ha och se, och lärde oss att mobilanvändandet dominerar kraftigt – över 90% av besöken görs med mobil. En annan viktig insikt var att supportrar älskar statistik och att man vill ha matchinfo före, under och efter match. Därför skapades ett matchcenter som uppdateras med siffror kring bollinnehav, avslut, varningar och allt annat matchrelaterat som är livsviktigt att hålla reda på. Spelarpresentationerna blev också utförligare.

Ett enklare redaktörsliv

Malmö FF:s webbredaktörer är erfarna och kan sitt jobb. De hade en tydlig bild över flaskhalsar och prioriteringar och det nya redaktörsgränssnittet har konstruerats och finputsats i tätt samarbete med dem. Syftet, i all sin självklarhet: enkel administration sparar redaktörstid, vilket i sin tur möjliggör snabb publicering av innehåll av bra kvalitet.

Några av de nya funktionerna:

  • Automatisk bildbeskärning – anpassning till olika skärmstorlekar
  • Översättningar till engelska via AI
  • Enhetligt redaktörsgränssnitt
  • Smartare kopplingar, t ex mellan matcher och nyheter

Rapportering med supporterperspektiv

En del av matchinformationen hämtas via ett API. Men den kan också kompletteras och ändras manuellt. Uppdateringarna kan vid behov köras  genom ett redaktionellt filter. Det betyder exempelvis att det är möjligt  att MFF:ifiera målrapporteringen. För, som alla som läst Nick Hornbys ’Fever Pitch’ vet, vill supportrar inte ha några glada utropstecken efter info som berättar att fel lag gjort mål. Alltså: det är möjligt för redaktörerna att skicka ut jublande uppdateringar efter ett MFF-mål, men de kan också hålla rapporteringen betydligt stramare när bollen råkat studsa in i fel bur.

“Våra matcher är de absolut största och viktigaste händelserna för föreningen och alla supportrar. Med smarta kopplingar och förbättrat gränssnitt avspeglas det nu också i webbplatsen – såväl innan och under som efter match. Det skapar en bättre upplevelse för besökaren och ger utrymme för oss redaktörer att producera ännu mer och vassare innehåll.”

Fredrik Stjernström, Kommunikatör, Malmö FF

Design med himmelsblå tanke

John Scott Guggenheimer är mannen bakom den nya designen.

”En viktig del av MFF:s identitet finns ju i det himmelsblå, så det ville vi självklart lämna orört. Samtidigt tyckte vi i KAN-teamet att MFF förtjänar en kraftfullare och kaxigare framtoning. Vi valde därför att utmana med en mörkare, kontrastrikare färgskala och en delvis omarbetad typografi.”

Men slutresultatet då? Har det blivit bra? Tja. Vi tycker ju det. Men som antytt ovan är det sällan en enkel sak att bli profet i sin egen hemstad. Kanske är det till och med extra svårt när hemstaden i fråga är Malmö? När John frågade en kamrat – en inbiten MFF-supporter – vad han tyckte om den nya webbplatsen löd svaret: ”jae … e den ente litta fancy… ?

Med 24 SM-titlar och 16 cupguld är Malmö FF Sveriges mest framgångsrika fotbollsförening. Och då pratar vi bara om herrsidan. 2019 återstartades damverksamheten, och från och med 2025 spelar även föreningens damer i landets högsta serie.

Vill du veta mer? Kontakta gärna mig!

Jonas Ekelius Persson
Account Manager